چکیده:
هدف عمده این پژوهش ،بررسی رابطه بین شایستگیها و منزلت استادان زن در دانشگاه آزاد اسلامی با کیفیت تدریس آنان بود. جامعه آماری پژوهش اعضای هیئت علمی زن واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه یک بودند که از بین آنها با روش نمونه گیری تصادفی از نوع خوشه ای طبقه ای تعداد 136 نفر به عنوان اعضای نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزارهای اندازه گیری پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته کیفیت تدریس با 27 عبارت در مقیاس لیکرت و آلفای کرونباخ 861/ 0 ، پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی منزلت استادان در دانشگاه با 6 عبارت و آلفای کرونباخ 824/ 0، و پرسشنامه محقق ساخته سنجش شایستگیهای استادان با 13 عبارت و ضریب آلفای کرونباخ 866/ 0 بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از محاسبه ضریب رگرسیون و همچنین برای مشخص کردن سهم عوامل شایستگیها و منزلت استادان بر کیفیت تدریس از رگرسیون چندگانه بهره گرفته شد. نتایج نشان دادند که منزلت استادان با ضریب 104/ 0 و شایستگیهای استادان با ضریب 262/ 0 بصورت مستقیم مثبت و معناداری با کیفیت تدریس رابطه دارند و از قدرت پیش بنی مناسبی برای کیفیت تدریس استادان برخوردار می باشند.
خلاصه ماشینی:
"- پرسش نامه سنجش کیفیت تدریس شهیدی(٢٠١١,shahidi): در زمینه سنجش کیفیت در آموزش عالی پرسش نامه هایی موجود است ، اما بیش تر آنها به سنجش کیفیت آموزش یا یادگیری پرداخته اند و تدریس را به صورت جزیی از آموزش در نظر گرفته اند، از آن جایی که تدریس به عنوان یکی از فرآیندهای مهم آموزش خود نیازمند سنجشی دقیق تر است و به جهت توجه بیش تر به ابعاد و مولفه های مهم تدریس در کیفیت تدریس استادان، این پرسش نامه بر اساس نیاز پژوهشگر برای انجام پژوهشی در سال ١٣٩٠ ساخته و پس از تعیین روایی و پایی آن مورد استفاده قرار گرفت .
مدل ضریب استاندارد نشده ضریب استاندارد t سطح معناداری شده B خطای استاندارد Beta ١ مقدار ثابت ٤/١١٢ ٠/٠٥٦ 0/000 73/849 منزلت ٠/٠٣٨ ٠/٠١٨ 0/032 2/155 0/103 همانگونه که مشاهده میشود مقدار R یا ضریب رگرسیون ٠/١٠٣ می باشد و استفاده از آزمون F نشان داد که این مقدار در سطح ٠/٠٣٢ معنا دار است که این امـر نشـان دهنـده وجـود رابطـه مثبت و معنادار بین منزلت استادان در دانشگاه و کیفیت تدریس آنها میباشد.
بنابراین ، با توجه به این ارتباط توصیه میشود که دانشگاهها با شرکت دادن اعضای هیئت علمی زن خود در تصمیم گیریهای دانشگاهی و علمی، قدرشناسی مناسب از انجام وظایف آنها داشته باشند و با انجام تشویق هایی درخور شأن آنان که همگی باعث بهبود شأن و منزلت استادان زن در دانشگاه میشود، بر کیفیت تدریس آنها تأثیر گذارند."