Skip to main content
فهرست مقالات

زبان سخت اما کودکانه

نویسنده:

(3 صفحه - از 90 تا 92)

خلاصه ماشینی:

"وزن و آهنگ، به تنهایی جای معنا و زبان را می‌گیرند و این بدان معنا نیست که می‌توانیم شعر بی‌معنا، اما وزن‌دار بگوییم و ذهن او را تسخیر کنیم و درست‌ به همین دلیل،نمی‌توانیم به صرف معنای زیبا و شاعرانه، کودک را از لذت شنیدن آهنگ و موسیقی‌ محروم کنیم درست،زیبا و از لحاظ زبانی محکم باشد،بدون‌ شک باعث افزایش ضریب توجه و جذابیت اثر می‌شود و هم‌چنین،در تقویت تخیل دخیل خواهد بود. اگر به یکی دو بیت‌ بعد مراجعه کنیم( و این هم بالش نازی‌ /که روی‌ آن کنی لالا )درمی‌یابیم که زبان در مورد نمونه ب‌ و مفهوم در مورد نمونه الف،با این نوع بیان تفاوت‌ دارد و کمی فاصله مخاطب را با شاعر زیاد می‌کند گفت‌وگوی یک کودک با عرسک خود، می‌تواند زیباتر از این شکل بگیرد؛آن‌چنان‌که‌ شاعر با تصویری بسیار زیبا و زبانی ساده و رسا، توانسته شعر بابا یا سه ابرو را خلق کند: بابا سرش طاس است یعنی ندارد مو اما به جای آن دارد سه‌تا ابرو بالای چشم چپ بالای چشم راست یک ابروی دیگر پشت لب باباست می‌پرسم این را من وقتی که از بابا با خنده می‌گوید او هم جوابم را: «ابرو کجا بوده پشت لب بابا بی‌آبرو کردی دختر سبیلم را این تصویر زیبا که از سوی شاعر ارائه‌ می‌شود،اولا خیال مواج کودک را برای هم سن و سالش تصویر کرده،ثانیا به او تأکید کرده که در خیال‌پردازی آزاد است و ثالثا واژه‌ای تازه را به‌ کودک آموخته است."

کلید واژه های ماشینی:

کودک ، شعر ، زبان ، شاعر ، وزن ، بزغاله خانم ، مخاطب ، سنی ، شعر کودک ، معنا


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.