چکیده:
کتاب نظریه انتقادی برای علوم کتابداری و اطلاع رسانی کتابی است که می تواند موجد تحوّلات
نوینی در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی باشد. کتاب، مفاهیم نوینی را ارائه می کند که
می توانند پاسخی باشند به آن چه رشته مذکور سال ها در پی آن است؛ یعنی یافتن مبنایی نظری
برای رشته. این کتاب به ویژه از این نظر ارزشمند است که نظریه های مطرح در آن، راه را برای انجام
پژوهش های کیفی باز می کنند. کتاب حاوی 23 فصل است که هرکدام یک نظریه پرداز و نظریه
پرداخته او و نیز چگونگی کاربرد آن نظریه را در علم اطلاعات و دانش شناسی شرح می دهد. نظریه
هر نظریه پرداز پس از اشارة کوتاهی به زندگی او ارائه می شود؛ اما شاید مهم ترین بخش هر فصل،
ارائه نمونه هایی است که در (انتهای) هر بخش درمورد کاربرد هر نظریه در رشته علم اطلاعات
و دانش شناسی آمده است. کتاب نظریه انتقادی برای علوم کتابداری و اطلاع رسانی کتابی است
بسیار سودمند که مطالعه آن ازسوی نگارندة پژوهش حاضر توصیه می شود.
The article reviews a book originally entitled Critical Theory
for Library and Information Science: Exploring the Social from
Across the Disciplines, which was edited by Gloria J. Leckie, Lisa
M. Given, and John E. Buschman. The reviewer believes that the
book can lead to new developments in the field of information
science. The book presents new concepts that can be used to
answer what information science has been seeking for years—
namely, a theoretical basis. In particular, this theoretical basis
would help conducting qualitative research. The book contains
23 chapters, each of which describes its theorist and theory, as
well as how that theory is applied in information science and
science. Each theory is presented after a brief overview of its
theorist’s life, but perhaps the most important part of each chapter
is the presentation of examples at the end of each section on the
application of the theory in the field of information science and
knowledge science. A Critical Theory for Library Science and
Information Science is a useful book and is recommended by the
author of this review.