Skip to main content
فهرست مقالات

داستان های واقع گرای کودک و نوجوان در جمهوری فدرال آلمان ویژگی ها و گرایش ها

نویسنده:

مترجم:

(6 صفحه - از 163 تا 168)

کلید واژه های ماشینی : کودک ، کودک و نوجوان ، ادبیات کودک و نوجوان ، داستان ، بزرگسال ، کتاب‌های کودک و نوجوان ، مادربزرگ ، کتاب ، اجتماعی ، ادبیات کودک و نوجوان آلمان

خلاصه ماشینی:

"اگرچه این ویژگی در بیشتر آثار اوایل دهه‌ 1970 به چشم می‌خورد،کتاب «أما»گرایش‌هایی‌ از کتاب‌های یکی دو دههء بعد ادبیات کودک و نوجوان را نیز در بر می‌گیرد: 1)به تصویر کشیدن یک خانواهء دو نفری که‌ همین امر،فروپاشی خانواده‌های هسته‌ای قشر متوسط جامعه را که بعدها در کتاب‌های کودک و نوجوان به چشم می‌خورد،از پیش معلوم می‌کند. این امر به نوبه خود،جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد،زمانی که‌ کسی کودکی را به خاطر خودش‌ دوست می‌دارد،دیگر نیازی به‌ «پرورش و تربیت»وی نیست؛ چون دیگر آن ها می‌توانند افرادی‌ مستقل،اجتماعی و پر مهر و محبت‌ بار بیایند،در این جا مفهوم واقع‌ گرایی،با به تصویر کشیدن نمونه‌ای‌ از فرآیند،ضمن کنار رفتن‌ برخی از مراحل-نظیر مقاومت و فرافکنی که مانع روند رشد می‌شود -مراحل دیگری جایگزین می‌شود؛ به خصوص در مورد دختر هشت‌ ساله‌ای که از ابتدا در یک مؤسسه‌ پرورشگاهی نگهداری شده و هیچ‌ گاه والدین خود را ندیده است. ماری که تا پیش از این مرحله،از ابراز مهر و محبت نامادری‌اش نسبت به خود کناره‌گیری کرده است،به تدریج متوجه می‌شود که‌ به کلارا علاقه دارد و پس از مدتی،بین آن‌ها ارتباط عاطفی شکل می‌گیرد ماری متوجه‌ می‌شود که پدرش به شدت نگران وضعیت بیماری‌ حاد کلاراست؛به‌طوری که دلش برای پدر هم اینک کودک و نوجوان را در سطح یک فرد بالغ و بزرگسال می‌پندراند. و البته،مطالعه این‌گونه از ادبیات آسان‌ نیست و هم اینک تصور می‌شود که‌ مخاطبان نوجوان،به این نوع ادبیات علاقه‌ دارند،به علاوه در چنین کتاب‌هایی،به‌ ندرت با شخصیتی گنگ و دوپهلو مواجه‌ می‌شویم و دیگر صرفا بحث گریز از واقعیت‌های دوران کودکی مطرح نیست؛ بلکه موضوع اصلی مواجه شدن با زندگی‌ روزمره مورد توجه است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.