Skip to main content
فهرست مقالات

زیباشناسی متغیر شخصیت در ادبیات کودک

نویسنده:

مترجم:

(8 صفحه - از 143 تا 150)

کلید واژه های ماشینی : کودک، داستان، شخصیت، ادبیات کودک، قهرمان، اسطوره، داستان کودک، داستان‌های پریان، قهرمان داستان، متغیر شخصیت در ادبیات کودک

خلاصه ماشینی:

"1) نورتروپ فرای که ادبیات را جانشینی برای‌ اسطوره می‌داند،پنج مرحله برای این‌جانشینی‌ فرض می‌کند:اسطوره که شخصیت‌ها در آن به‌ عنوان خدایانی مافوق همه انسان‌ها و قوانین‌ طبیعت ظاهر می‌شوند؛رمانس که شخصیت‌های‌ آن،انسان‌های ایده‌آلی هستند که از سایر انسان‌ها برترند،اما در درجه‌ای پایین‌تر از خدایان‌ قرار می‌گیرند؛داستان‌های تقلیدی درجه یک که‌ شخصیت‌ها در آن بر سایر انسان‌ها تفوق دارند، اما در برابر قوانین طبیعت ناتوانند؛داستان‌های‌ تقلیدی درجه دو که انسان‌هایی را تصویر می‌کند که از دیگران نه بهترند و نه بدتر و بالاخره، داستان‌های آیرونیک که شخصیت‌ها در آن،از همه دوروبری‌های‌شان پایین‌ترند،مثل کودکان، عقب‌مانده‌های ذهنی،حیوانات و مانند آن‌ها (فرای 34-33). در داستان‌های کودکانه،مواجهه‌ قهرمان اسطوره‌ای با این دو راهی که معمولا دردناک و تمثیلی از مثله شدن اوست،به‌ندرت‌ در حوزه وسیع ادبیات کودک‌ پیش از قرن بیستم، شخصیت‌های کودک همواره‌ به عنوان الگو برای‌ خوانندگان کم‌سال‌ به کار می‌رفته‌اند. این مقایسه مختصر میان تعریف کمبل از اسطوره و تعدادی از الگوهای بنیادی در داستان‌های کودکان،نشان‌ می‌دهد که اگرچه اسطوره به معنای خاص خود نمی‌تواند بخشی از داستان کودک باشد،قهرمان‌ اسطوره‌ای مرجع عمده الهام برای نویسندگان‌ کودک بوده است(استفنز و مک کالم). قهرمان در داستان‌ تقلیدی درجه اول که نسبت به سایر انسان‌ها،از جمله خود خواننده برتری دارد و الگویی برای‌ دیگر شخصیت‌های داستان و هم‌چنین مخاطبان‌ است. طبعا این برآشفتگی به‌ دلیل ساده‌لوحی و نادانی اوست و همین امر،به‌ خوانندگان که به احتمال زیاد معنای لغت را می‌فهمند،امکان می‌دهد که خود را بالاتر از شخصیت داستان بدانند و اگر به دلیلی این کار انجام نشود،آن‌ها نیز مثل رامونا گیج و منگ بر جای می‌مانند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.