خلاصه ماشینی:
"در نظرخواهی که از ما درباره معیارها خواسته بودند،من پیشنهاد کردم که داوران،موقع دیدن کتابها،به این مسئله توجه کنند که امسال این بیست و هفت تصویرگری که کاندید شدهاند و به خصوص آن ده نفری که بالا آمدهاند،روی چه گونههای ادبی-هنری کار کردهاند؟آیا بیشتر تخیلی کار کردهاند یا مثلا روی داستانهای واقعگرا و سپس روی چه موضوعهایی کار کردهاند؟آیا مثلا به مسائل اجتماعی و سیاسی که در جهان امروز مطرح است،تصویرگران نگاهی داشتهاند و آنها را موردنظر قرار دادهاند یا نه؟چه درصدی از تصویرگرهای چنین نگاهی داشتهاند؟این بههر حال،جزء پیشنهادهایی بود که نه به عنوان معیار،بلکه نکاتی که پیشنهاد میشد تا اعضای هیأت داوران،در گوشه ذهن خود داشته باشند.
او میپرسید،چگونه میشود در کار تصویرگران، به ریشههای فرهنگی و اصیل هر کاری دست یافت؟ چون برای شما به عنوان یک داور،از یک کشور دیگر،خیلی سخت است که مثلا پیدا کنید تصویرگری که در انگلیس است،تحت تأثیر چه کسی بوده؟باوجوداین،باید این کوشش از طرف داوران انجام شود و خود آقای«گرت»هم اینطوری توضیح میداد که وقتی نمایشگاه بولونیا یا براتیسلاوا را به آمریکا برده بودند و آنجا کارها را به صورت نمایشگاه به نمایش گذاشته بودند،ایشان با تکتک تصویرگرها از طریق پست الکترونیکی ارتباط گرفته بود که مثلا شما کجا تحصیل کردهاید تا ببیند آنها تحت تأثیر چه مکتبی بودهاند؟مثلا با یک تصویرگر ایرلندی تماس گرفته بود و برایش مسئله بود که آیا این چیزهایی که در کار تصویرگر ایرلندی میبیند، ارتباطی با فرهنگ آن جامعه دارد یا نه؟بعد فهمید اصلا این کارهایی که تصویرگر ایرلندی کرده،هیچ ربطی به فرهنگ ایرلندی ندارد."