چکیده:
آیــه 255ســوره بقــره معــروف بــه آیــة الکرســی کــه در فضیلــت آن ســخن بی شــمار رفتــه اســت، بــه یقیــن در خــور آن اســت کــه مــورد بررســی در پژوهش هــای گوناگــون علمــی و ادبــی قــرار گیرد،بــه همیــن خاطــر بــر آن شــدیم تــا در مقالــه حاضــر ، ایــن آیــه کریمــه را از جنبــه بلاغــی مــورد بررســی قــرار دهیــم، و در راســتای آن بــه کتاب هــای مهــم بلاغــی و تفســیری مراجعــه شــده، کــه بــه دســت علمــای قدیــم و حدیــث، شــیعه و ســنی تالیــف شــده اســت.
در این مقاله قریب چهل نوع فن بلاغی در این آیه کریمه، استخراج شده است. همچنیــن بــه فنــون بلاغــی دســت یافتیــم کــه شــاید از دیــد دانشــمندان بلاغــی مخفــی مانــده اســت و در منابــع مــورد بررســی ذکــر نشــده اســت کــه از جملــه آن هــا مراعــات النظیــر، التکــرار، الحــذف و الحصــر را مــی تــوان نــام بــرد.
خلاصه ماشینی:
٣. در بعضـي از أحاديـث بـه هميـن معنـا تصريـح شـده ماننـد حديثـي کـه در امالـي شـيخ از أميـر مؤمنـان علـي ؟ نقـل شـده اسـت کـه ضمـن بيـان فضيلـت آيـة الکرسـي از >ال لا إلـه إلا هـو> شـروع فرمـود تـا >وهـو العلـي العظيـم > از ايـن تعبيـر نيـز اسـتفاده مي شـود که آية الکرسـي يـک آيـه اسـت .
اما متعــارف بــودن اولا : دليــل نيســت ً و ثانيــا: بــه واســطه اخبــاري اســت کــه وارد شــده در بســياري از مــوارد کــه آيــة الکرســي را بــا دو آيــه بعــد از آن بخواننــد و امــا اخبــار دليــل مــا اســت نــه دليــل شــمازيــرا تصريــح بــه اينکــه تا>هـم فيهـا خالـدون > بخوانـد کاشـف از ايـن اسـت کـه آيـة الکرسـي همـان آيـه اولـي اسـت و ّ الا احتيـاج بايـن تصريـح نداشـت و ايـن اخبـار مثـل همـان اخبـاري اسـت کـه مي فرمايـد بـا دو آيـه بعـد از آن و امـا ذکـر فضائـل : اولا: وجـه استحسـانيت دليـل نيسـت مثـل مناطـات ظنيـة سال بيست و سوم 74 علوم قرآني و قياسـات کـه بـه کلـي در مذهـب شـيعه ممنـوع العمـل اسـت .
٣٤ و لمــا بيــن الله جــل شــأنه أن >لــه مــا فــي الســماوات و مــا فــي الأرض > شــاء ان يبيــن إحاطــة سال بيست و سوم 78 علوم قرآني علمـه و سـلطة تدبيـره بجميـع مـا هـو لـه و ملکـه فناسـب التقريـب لادراکنـا القاصـر بالتمثيـل بالجســمانيات المألوفــة لنــا فشــبه الإحاطــة و الســلطة بمــا لــو کانــت بحســب التخييــل فــي کرســي الملــک .