چکیده:
ایــن مقالــه بــر آن اســت تــا بــا بررســی آیــه اکمــال و بیــان ادلــه مناســب، بــر دیــدگاه و قــول امامیّ ــه مبنــی بــر مســاله وصایــت و جانشــینی حضــرت علــی؟ع؟، پــس از پیامبــر؟ع؟ صحــه بگــذارد. چــرا کــه امامیــه معتقــد اســت آیــه مذکــور، در ارتبــاط بــا مســاله خلافــت حضــرت علــی؟ع؟ در آخریــن روزهــای عمــر شــریف پیامبــر؟ع؟، در صحنــه غدیــر بــر وجــود مبــارک ایشــان، نــازل شــده اســت. نوشــتار حاضر می کوشــد، تا به کمک ادّله عقلی، نقلی و تاریخی، به تشــریح و اثبات هــر چــه روشــن تر ایــن دیــدگاه بپــردازد؛ لــذا جهــت نیــل بــه ایــن منظــور، پــس از بیــان دیــدگاه امامیّ ــه و ادّله مربــوط بــه آن، بــه بیــان اقــوال و نظرات پنج مفســر مطــرح و به نام اهل ســنت پرداخته و تلاش می نماید تــا بــه کمــک ادلّــه امامیّــه، اقــوال ودیدگاه هــای ایــن پنــج مفســر را بــه چالــش کشــانده، و بــه تحلیــل و نقــد آن هــا بپــردازد.
خلاصه ماشینی:
ق صـورت گرفتـه اسـت ، کـه پـس از نـزول آيـۀ تبليـغ )المائـده ،٦٧/٥(، و بعـد از آن کـه مسـلمين در مـکان غديـر خـم اجتمـاع يافتنـد، پيامبر؟ در طـي خطبـه اي طولانـي بـه نـام خطبـۀ غديـر، دسـت مبـارک حضـرت علـي ؟ را بـالا بـرده و بـه امـر خداونـد ايشـان را بـه جانشـيني خـود برگزيدنـد و فرمودنـد: »کـن کنـت مـولاه فهـذا علـي سال بيست و سوم 124 نقد و معرفي مـولاه «٦ و پـس از آن آيـه ي مـورد بحـث مـا يعنـي آيـۀ اکمـال نـازل گرديـد و در ضمـن آن اعـل م شــد کــه بــا انتصــاب حضــرت علــي ؟ بــه جانشــيني پيامبــر ؟ اســت کــه ديــن اســل م کامـل گرديـده اسـت .
٤ شــيعه در زمينــۀ ارتبــاط ايــن آيــه بــا حــوزٔە خل فــت حضــرت علــي ؟ ادلــۀ بســياري از جملـه روايـات اسـباب نـزول و نقـل هـاي تاريخـي اقامـه کـرده اسـت و نيـز بـه اثبـات صحـت حديـث غديـر حتـي در ميـان کتـب أهـل سـنت پرداختـه ، تـا بـه ايـن وسـيله اصالـت غديـر و ارتبـاط آن بـا آيـۀ مذکـور و نيـز هماهنگـي همـۀ آن هـا بـا خل فـت و وصايـت حضـرت علـي ؟ پـس از پيامبـر ؟ را، علنـي و اثبـات نمايـد.
٢٢ ديدگاه هاي پنج مفسر أهل سنت در باب آيۀ اکمال نکتـه : بـا بررسـي تفاسـير پنـج مفسـر مـورد بحـث يعنـي طبـري ، ثعلبـي ، واحدي ، زمخشـري و فخـر رازي ، در ذيـل آيـۀ اکمـال ، بـه دو نـوع رأي و نظـر، در گفته هـاي آن هـا بـر مي خوريـم : نـوع اول : آراء و نظـرات مشـترک اسـت ؛ کـه گاهـا در بيـن اکثـر قريـب بـه اتفـاق آن مفسـران ، سال بيست و سوم 128 نقد و معرفي و يـا حداقـل دو تـن از آن هـا مشـترک مـي باشـد.