چکیده:
هدف این پژوهش مقایسه اثرات آموزش کارکردهای اجرایی و آموزش اجتماعی- هیجانی بر بهبود عملکرد توجه مداوم (پاسخ صحیح به اعداد و تصاویر و زمان واکنش اعداد و تصاویر) در دانشآموزان دختر دارای اختلال یادگیری ریاضی در پایههای 5-3 ابتدایی در منطقه 5 آموزش و پرورش شهر تهران بود. روش پژوهش شبهآزمایشی و طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. برای شناسایی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری در ریاضیات، از ملاکهای راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی- 5، آزمون ریون و آزمون ریاضی ایران کیمت استفاده شد. دانشآموزان شناسایی شده به تصادف در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند (7 نفر در هر گروه) و آزمون عملکرد توجه مداوم را در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. گروه آزمایش اول و دوم به ترتیب تحت آموزش کارکردهای اجرایی و آموزش اجتماعی-هیجانی قرار گرفتند و گروه کنترل مداخلهای را دریافت نکرد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت اجتماعی- هیجانی منجر به بهبود میانگین عملکرد توجه مداوم (در پاسخ صحیح به تصویر، پاسخ صحیح به اعداد و زمان واکنش در مورد اعداد) میشود. تأثیر آموزش کارکرد اجرایی بر عملکرد توجه مداوم معنادار نبود و تفاوت معناداری بین اثرات آموزش کارکرد اجرایی و آموزش مهارت اجتماعی - هیجانی بر عملکرد توجه مداوم وجود نداشت. در کل میتوان نتیجه گرفت که یادگیری اجتماعی- هیجانی روش مناسبی برای افزایش عملکرد توجه مداوم در دانشآموزان دارای اختلال در یادگیری ریاضی است.
خلاصه ماشینی:
بعد توجه مداوم توانایی حفظ یک پاسخ رفتاری ثابت در ضمن فعالیت مکرر و پایدار را بازنمایی Schulte-Körne Schulte-Korne Chen, Ye, Chang, Zhou Bull, Espi, Wiebe Attention Deficit Concentration Sharfi & Rosenblum Lezak میکند و اغلب با آزمون عملکرد مداوم اندازهگیری میشود و به نظر میرسد که بر بهبود عملکردهای دخیل در مهارت ریاضی اثرگذار است.
شناخت و تنظیم هیجانات و آموزش حل مسالهی اجتماعی با شیوهی شناختی، بهطور معناداری عملکرد دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری را در زمینه افزایش حل مساله اجتماعی، کاهش رفتارهای نامطلوب، پرخاشگری، کنارهگیری و تغییر اهداف اجتماعی بهبود میبخشد (لطیفی، Sohlberg & Mateer Freilich & Schechtman McCormick, Cappella, O’Connor & McClowry Zins, Payton, Weisberg & O, Brien امیری، ملک پور و مولوی، 1388).
شواهد موجود در خصوص اثربخشی تقویت مهارتهای شناختی و مهارتهای هیجانی- اجتماعی، اهمیت نقش شناخت و هیجان را در عملکرد کودکان دارای اختلال یادگیری روشن social emotional cooperative academic learning self awareness self management social awareness relationship skills responsible decission Jones, Doolittle, Melnick, Cook-Harvey, Darling-Hammond میسازد.
میانگین و انحراف استاندارد ابعاد عملکرد مداوم در سه گروه در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون به تصویر صفحه مراجعه شود The Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (CASEL) به تصویر صفحه مراجعه شود با توجه به جدول فوق آزمون شاپیرو- ویلک نشان داد که نمرههای پیشآزمون پاسخ صحیح اعداد در گروه گواه اگرچه از توزیع نرمال فاصله دارد، اما این انحراف با توجه به سطح معناداری زیاد نیست (041/0=p، 797/0=F).