چکیده:
با توجه به گسترش فزاینده استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی، روند سریع جهانی شدن مطالعه روش های فعالیت در این فضاهای مجازی بیش ازپیش احساس میشود. ترس و بیم از تخریب مبانی اخلاقی و اجتماعی، و نداشتن امنیت روانی و فرهنگی ناشی از هجوم اطلاعات آلوده و مخرب از طریق اینترنت فضاهای مجازی واکنشی منطقی است، زیرا هر جامعه ای چارچوب های اطلاعاتی خاص خود را دارد. طبیعی است که هر نوع اطلاعاتی که این حدومرزها را بشکند، می تواند سلامت و امنیت جامعه را به خطر اندازد. در این میان نوجوانان بیش از دیگران در معرض آسیب های ناشی از کاربرد نادرست اینترنت قرار
دارند. دانشآموزانی که بیشتر وقت خود را صرف شبکه های مجازی می کنند پیوند کمتری با خانواده و
گروه هم سالان خوددارند و تاثیرپذیری بیشتری نیز از این فضا دارند. ازجمله مشکلاتی که ممکن است
برای نوجوانان در صورت استفاده نادرست از اینترنت و فضای مجازی به عنوان آینده سازان جامعه پیش
بیاید، افت تحصیلی و کاهش عملکرد آموزشی آنان است. شبکه های اجتماعی مجازی می توانند آثار
مخربی بر تعلیم و تربیت نوجوانان داشته باشند. تا زمانی که فضای امن برای حضور دانش آموزان و
نوجوانان ایجاد نشود چالش ها و تهدیدها در حوزه تعلیم و تربیت رو به افزایش است. پیش گیری از
آسیب های اجتماعی و توجه والدین به رفتار فرزندان بسیار مهم می باشد و برای جلوگیری ازهم پاشیدگی
خانوادهها، والدین باید تا حدودی به فناوری های روز دنیا مسلط باشند و آگاه باشند. لذا، چنانچه خانواده ها
نسبت به شیوه های جدید ارتباط فرزندان خود آگاهی و شناخت کافی و لازم را داشته باشند، از انجام
بسیاری از جرائم و ارتباطات پنهانی آنان جلوگیری به عمل می آید. در این پژوهش این چالش ها و
آسیب ها بررسی و راهکارهای پیشگیرانه ارائه میگردد.
خلاصه ماشینی:
"(١٩٩٦ ,Slaten &Umberson, Chen, House, Hopkins, ) تأثیری که اینترنت به طور عام و شبکه های اجتماعی مجازی به صورت خاص می توانند بر روی نوجوانان بگذراند می تواند آن باشد که این ذهنیت در آن ها به وجود آورد که جامعه را از منظر مانیتور خود و کنش متقابل اجتماعی را از پشت پنجره ای از کلمات انجام دهد.
ــ هوشمند سازی مدارس و ارائه محتوای آموزشی بر پایه منابع مجازی و هوشمند، سوق دادن دانش آموزان به سمت این فضای آموزشی و فاصله گرفتن آنها از آسیب ها و تهدید ها و محتوای مخرب ــ با توجه به اینکه فرهنگ سازی سایبری باید از آموزش و پرورش شروع شود، نقش مدارس به سبب حضور کودکان و نوجوانان و تاثیر پذیری آنان در جامعه بویژه خانواده ، در نهادینه کردن اخلاق اینترنتی بسیار مهم می باشدهمانگونه که فرهنگ ترافیک و راهنمایی و رانندگی با استفاده از همیاران پلیس در مدارس ، در سطح جامعه تعمیق و گسترش پیدا کرد به نحوی که امروز بستن کمربند توسط رانندگان نتیجه اجرای چنین طرحهایی است می توان با آموزش استفاده از فضای سایبری در مدارس و با ارتقاء سطح آگاهی از تهدیدات و نوآوری های این فضا، از هر کودک و نوجوان ، پلیسی برای حفظ امنیت خود در فضای سایبری بوجود آورد."