چکیده:
تصویر، در بلاغت قدیم وجود ندارد بلکه اصطلاحی جدید است که در پرتو بلاغت جدید به وجود آمده است. در بلاغت قدیم، عناصر صور خیال مانند تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه، ابزارهای آفرینش تصویر بودهاند؛ حال آنکه تصویرپردازی از نگاه بلاغت جدید افزون بر صور خیال، از طریق انسجام موجود در واژهها، عبارات، موسیقی، حرکات، رنگها، تقابل، گفتگو و ... نیز صورت میگیرد. سیّد قطب برای نخستین بار در کتاب «تصویرپردازی هنری در قرآن» شیوۀ بیانی برخی از آیات را بر اساس عناصر تصویرپردازی هنری مورد بررسی قرار دادهاست. از آنجا که تصویرپردازی یکی از ویژگیهای اساسی خطبههای نهجالبلاغه است، مقالۀ حاضر با هدف تطبیق یکی از نظریات بلاغت جدید در یکی از ارزشمندترین متون اسلامی و در قالب روش توصیفی- تحلیلی، عناصر تصویرپردازی هنری صحنههاى بهشت را در خطبههای 7، 8، 16 و 17 و وصیتهای 1 و 2 در کتاب تمام نهجالبلاغه استخراج و تحلیل کرده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تخییل حسی، تجسیم، هماهنگی هنری، گفتگو، رنگ، حرکت، توصیف و موسیقی از عناصر پرکاربرد در صحنههای مورد مطالعه است.
Image as a term does not exist in eloquence science as one of the triple branches of old eloquence (meanings, expression, and creativity). It is rather a new term which was made in light of new eloquence. That does not mean of course that imagery did not exist in old eloquence but in terms of old eloquence imagery tools such as simile, metaphor, metonymy, and allusion were the means for creating images. From new eloquence’s view imagery in addition to imagery tools is applied through available harmony and coherence in words, phrases, music, movements, colors, contrast, dialogue and some methods including questioning, calling, surprise, order, emphasis, etc. Seyed Ghob is one of the contemporary writers who in a book titled “Artistic Imagery in Quran” has studied expressive style of some of Quranic verses according to artistic imagery elements for the first time. Since imagery is one of the fundamental features of Nahjolbalagheh’s sermons, The present article aims to implement one of the new rhetorical ideas in one of the most valuable Islamic texts in the form of a descriptive-analytical method has extracted and analyzed elements of artistic imageries of heaven’s scenes in sermons 7,8,16, and 17 and testaments 1 and 2 of Complete Nahjolbalagheh. It should be added that the base of this study is Complete Nahjolbalagheh’s book which also contains omitted cases of Seyed Razi’s Nahjolbalagheh. Research results indicate that sensory imagination, artistic harmony, dialogue, color, movement, description, and music are among the most frequently used elements in studied scenes.