چکیده:
زنان مسلمان، به دلایل مختلف از جمله دلایل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و آموزشی، اجتماعی نظیر وقوع جنگ و یا فرار از فقر و گرسنگی، تبعیت از خانواده و سایر عوامل مهاجرت می کنند. هدف این مطالعه شناخت همگرایی زنان مسلمان مهاجر در شهرهای بروکسل و پاریس وتاثیر هر یک از هویت های چهارگانه (قومی، ملی، مذهبی، جهانی) بر همگرایی و واگرایی و طرد ایشان می باشد.
این پژوهش به روش پیمایشی در جامعه آماری مسلمانان مهاجر در دو شهر پاریس و بروکسل انجام شده است. با توجه به عدم دسترسی به آمار مسلمانان مهاجر برحسب جنسیت، نمونه زنان مسلمان مهاجر مورد بررسی در این مقاله 212 نفر از پاسخگویان مونث می باشند که برحسب روش نمونه گیری گلوله برفی در جمعیت نمونه قرار گرفته اند. یافته ها نشان می دهد، هویت جهانی همان گونه که مورد انتظار است با همگرایی رابطه معنادار و مثبت و با واگرایی و طرد، رابطه منفی و معکوس دارد. انسجام درونی و هویت قومی و واگرایی نیز مطابق انتظار با همگرایی، رابطه معکوس دارند. یعنی با افزایش هویت قومی و انسجام درونی و طرد پاسخگویان، همگرایی کاهش می یابد و برعکس.
تحلیل رگرسیون متغیرهای تحقیق و مقدار2R نشان داد که در کل مدل مقیاس ها و معرف های هویت قومی، ملی، دینی و جهانی توانسته است حدود 91 درصد از واریانس همگرایی را تبیین کند.
خلاصه ماشینی:
"موضوع اصلی این مناظره نظری بر این اصل استوار است که آیا همگرایی اروپا بهخصوص در عرصه فرهنگی منجر به هژمونیکگرایی فرهنگی نمیشود؟ به عبارت دیگر در این فرایند، یکسانسازی فرهنگی اروپایی بر پایه ارزشهای برخاسته از سابقه تاریخی و روشنگری، سکولاریسم، اومانیسم و فرآیندهای رادیکال شده شکستن مرزهای تقدسی در نقد بیانی، خرده فرهنگهای هویتی چه سرنوشتی خواهند داشت؟ آیا همانگونه که برخی از متفکران منتقد چون کاکس معتقدند که فرهنگ اروپایی به سمت حاشیهگذاری گروههای هویتی متفاوت از خود میرود؟ که در این صورت آیا بازتابی چون آرا کاستلز در شکلگیری هویت مقاومت به دنبال خواهد داشت؟ و یا اینکه شاهد چند فرهنگگرایی پیشنهادی برایانفی در اروپا خواهیم بود که هر گروه هویتی، در عرصه «زیست جهان» با رویکرد خطای باورپذیری خود سعی در مفاهمه دیگری و گریز از نزاعهای هویتی دارند؟ چارچوب نظری برای فراهم کردن دستگاه نظری مرتبط با شناسایی و تبیین هویت مسلمانان مهاجر در اروپا دو الگوی نظری متنافر، مدنظر قرار گرفته است.
مقایسه هویتهای چهارگانه با توجه به اینکه هویتهای چهارگانه توسط گویههای مختلف مورد سنجش قرار گرفته است با انجام معادلات همسانسازی نمرات، میانگین نمرات طیفهای مربوط به هویتهای چهارگانه را مقایسه نمودیم یافتهها نشان میدهد که اولویت هویتی برای پاسخگویان مونث به ترتیب عبارتند از: 1- هویت دینی 2- هویت جهانی 3- هویت ملی 4- هویت قومی.
یافتههای این مطالعه نیز به نوعی موید دیدگاه فوق است: فرضیه: میان هویت دینی زنان مسلمان مهاجر در اروپا با همگرایی ایشان در جامعه اروپایی رابطه معنادار وجود دارد."