چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای سبک های مکانیزم های دفاعی و سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی می باشدکه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، انجام شده است. در این پژوهش 140دانشجو ( 73 دانشجوی دختر و 67 دانشجوی پسر) با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه سلامت روان GHQ و سبک های دفاعی DSQ40 بود. داده ها با استفاده از روش آمار توصیفی ( میانگین، انحراف معیار ، همبستگی پیرسون و....) و آمار استنباطی ( آزمون مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که دانشجویان مذکر در مقایسه با دانشجویان مونث از سلامت روانی بهتری ، خصوصا در دو مولفه کارکرد جسمانی و اضطراب برخوردار هستند (05/0p≥) ولی در استفاده از مکانیسم های دفاعی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج نشان داد که دانشجویان مذکر در مقایسه با دانشجویان مؤنث از سلامت روانی بهتری، خصوصأ در دو مؤلفه کارکرد جسمانی و اضطراب برخوردار هستند (05/0p≥) ولی در استفاده از مکانیسمهای دفاعی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد.
قرارگرفتن در چنین شرایطی، غالبا با فشارها، نگرانیها و هیجانهای خاص این دوره توأم بوده، عملکرد و بازدهی افراد و در نهایت، سلامت روانی آنها را تحت تأثیر قرار میدهد و با توجه به تشدید سطوح استرس در دوره تحصیلات دانشگاهی - Bowins - Cho &Haslam میتوان انتظار داشت درصدی از دانشجویان در معرض خطر ابتلا به بیماریهای روانی قرار گیرند (کاپلان و سادوک 1 ، 2003).
اضطراب و افسردگی آنها بیشتر است، با توجه به اهمیت سلامت روانی دختران به عنوان مادران آینده و از آنجایی که زنان در ایفای نقشهای چندگانه خود، نقش تعیینکنندهای در بهزیستی و رفاه کودکان دارند در این تحقیق سعی شده است با بررسی تأثیر سبکهای مکانیزمهای دفاعی بر سلامت روانی دانشجویان به تفکیک جنسیت به سؤالات زیر پاسخ داده شود: - تا چه اندازه بین سلامت روان دانشجویان دختر و پسر تفاوت وجود دارد؟ - تا چه اندازه بین سبکهای دفاعی دانشجویان دختر و پسر تفاوت وجود دارد؟ روش روش مورد استفاده در این تحقیق روش تحقیق علی– مقایسهای میباشد.
به این معنا که دانشجویان پسر دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نسبت به دانشجویان دختر به میزان بیشتری از سبکهای دفاعی رشدیافته شامل: والایش، شوخ طبعی، پیشبینی و فرونشانی استفاده میکنند.
نتایج بهدست آمده از آزمون مانوا نشان میدهد که بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شهید رجایی از لحاظ استفاده از سبک دفاعی رشد یافته شامل: والایش، شوخ طبعی، پیشبینی و فرونشانی، هم تفاوت معناداری مشاهده نمیشود."