Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و بررسی: صدا و آشنایی زدایی شنیداری

نویسنده:

(3 صفحه - از 19 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : صدا و آشنایی‌زدایی شنیداری، داستان، شخصیت، بوم، آتش دود، تمرین، مادر، پشت درخت‌ها، نوجوانان، سرزمین آب

خلاصه ماشینی:

"مادر او در حین تمرین دادنش،به ضعف بینایی پسر پی‌ می‌برد اما ناامیدی به خود راه نمی‌دهد و سرانجام موفق می‌شود او را وادارد تا از شنیدن ریزترین صداها نیز شکار را در ذهنش‌ مجسم کند. یک روز برادر استاد شکار، آتش دود،ماجرا ی کودکی و علت لنگی پایش را برای او تعریف‌ می‌کند و وارد داستان دوم کتاب می‌شود:«او سریع‌ترین دونده‌ دهکده بوده است. مثلا وقتی شما با شخصی صحبت می‌کنید، علاوه بر صدای طرف مقابل،ممکن است صدای ماشین، بوق زدن،دادوبیداد بچه‌ها،تلویزیون،ضبط،باز و بسته شدن‌ درها و بسیاری صدای دیگر را هم بشنوید اما هیچ‌کدام از این‌ صداها به جز صداهای گزینش شده اصلی،در سیستم مغزی‌ دارای مفهوم نمی‌شوند و تنها،صدای طرف مقابل،شنیده می‌شود. آغاز رمان را می‌توان از فصل چهارم دانست و سه فصل اول درواقع مقدمه‌چینی‌ برای ساخته و پرداخته کردن‌ یکی از شخصیت‌های اصلی داستان است. »ص 13 در مثال بالا همان‌طور که ذکر شد،راوی در حین گفتگو، به صداهای اطراف نیز توجه می‌کند و از صداهایی که شاید برای‌ ما غیرضروری باشند مثل صدای گنگ به هم خوردن کدو قلیان‌ها و یا تق‌تق به هم خوردن چوب‌ها تصویر می‌سازد و آن‌ تصاویر را می‌شنود و به‌این‌ترتیب،با شنیدن وجوه تازه‌ای از صداها و دخالت معکوس در صدا یعنی بالا بردن صداهای جزیی‌تر و کم کردن صداهای اصلی،شالوده داستان را پی‌ریزی می‌کند. گره اصلی همان سؤالی است که«آتش دود»دارد و از«پشت‌ درخت‌ها را می‌بیند»می‌خواهد تا در یافتن جواب این سؤال به‌ او کمک کند:سرزمین آب کجاست؟ پس‌ازآن،سفری سمبولیک برای یافتن پاسخ این سؤال و سؤالات جزئی‌تر از قبیل این‌که بعد از بریده شدن انگشتان آتش‌ دود و بیهوش شدن او چه کسی از میان آب‌ها نجاتش داد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.