چکیده:
مقاله حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که آیا در بررسی مبانی هستی شناختی تربیت عرفانی، تبیین و رویکرد واحدی وجود دارد؟ یا دیدگاه های مختلفی مشاهده می شود؟
مبانی هستی شناختی تربیت عرفانی نقشی بنیادین در مبانی دیگر، مانند مبانی معرفت شناختی و انسان شناختی و مولفه های دیگر، همچون اصول، اهداف و روش های تربیتی دارد. مقاله حاضر درصدد تبیین مبانی هستی شناختی تربیت عرفانی به عنوان مهم ترین مولفه تربیتی بر اساس آموزه های مکتب تربیتی نجف اشرف به روش «توصیفی ـ تحلیلی» است. در این پژوهش، از میان دو رویکرد مهم در تبیین مبانی هستی شناختی یعنی «تشکیک در وجود» و «تشکیک در ظهور»، رویکرد دوم مطمح نظر قرار گرفته است. بررسی و تحلیل مباحث نیز بر پایه قرآن و سنت است، نه بر اساس تجارب عارفانه، آن گونه که مکاتبی همچون مکتب ابن عربی بر آن پایه ریزی شده است. سیر عوالم وجود نیز در این تبیین، متفاوت با دیدگاه ابن عربی بیان شده است.
خلاصه ماشینی:
"ملاهادی سبزواری در بیان «تشکیک در وجود» چنین سروده است: الفهلویون الوجود عندهم حقیقة ذات تشکک تعم مراتبا غنی وفقرا تختلف کالنور حیثما تقوی وضعف (سبزواری، 1413ق، ج2، ص104) با دقت در سخنان عرفای مکتب نجف، به این نتیجه میرسیم که با بررسی وحدت شخصی وجود، جایی برای طرح تشکیک در وجود نمیماند (حسینی طهرانی، 1429ق، ص172).
علامه طباطبایی تفسیر دوم را صحیح میداند؛ زیرا آیه اطلاق دارد و منحصر به تکاثر اموال و اولاد نیست، بلکه منظور هرگونه کثرتطلبی است که انسان را از مقام وحدتطلبی و خداجویی باز میدارد (طباطبایی، 1417ق، ج20، ص351؛ حسینی طهرانی، 1421ق، ص219).
علامه طباطبایی در این باره میفرماید: این عالم مشهود متکی بر حقیقتی است که قوام اجزای آن و نظام موجود در آن، بر آن حقیقت استوار است، و آن حقیقت، خدای سبحان است که هر موجودی از او شروع میشود و به او بازگشت میکند (طباطبایی، 1417ق، ج8، ص341).
بدین سبب، معنای روایت و شعر آنگونه که معنا شده، صحیح نیست، بلکه به این معناست که عنقا شکار «نا» و «کس» نمیشود؛ یعنی تا انسان تعین و تشخص دارد و از حدود عدمی فارغ نشده راهیابی به آن مقام، ممکن نخواهد بود و انداختن دام برای شکار عنقا بیفایده است، اما زمانی که این تعینات کنار رود، فنای در ذات حاصل میشود.
برایناساس، برنامههای تربیتی نیز بر محور خداشناسی حقیقی شکل میگیرد و توحید قرآنی در تمام اهداف و مراحل تربیت عرفانی جلوهگری خواهد کرد؛ زیرا طبق این مبنای هستیشناسانه، خداوند متعال تمام هستی عالم و هستی انسان را پر کرده است."