چکیده:
مسئلة اصلی در این مقاله، فهم عملکرد موجود و مطلوب نظام آموزش و پرورش به مثابة سیستمی اثرگذار در تعامل با دیگر سیستم هاست. در این جستار، با استفاده از نظریة «سیستم ها» و با تاکید بر میزان تناسب ورودی و خروجی این سیستم و بازتاب های مستقیم و غیرمستقیم آن بر دیگر سیستم های پیرامونی، درصدد پاسخ گویی به این سوال هستیم که آموزش و پرورش چه آسیب های درون سیستمی و برون سیستمی ایجاد می کند و راه کار برون رفت از آنها چیست؟
تعلیم دانش غالبا ناپایدار و ناکارآمد و با صبغة غالب علوم طبیعی و به تبع آن، طولانی بودن دورة آموزش و پرورش، از آسیب های عمدة این سیستم محسوب می شود. حل بنیادین مشکلاتی همچون بیکاری، بزه کاری، انحرافات جنسی، بدحجابی، کم کاری، کاهش زادوولد و نیازهایی مانند تشکیل بهنگام خانواده، نیازمند اصلاح سیستم کنونی آموزش و پرورش به مثابة کارخانة انسان سازی است. یکی از مهم ترین راه حل های برون رفت از وضع موجود، تغییر در محتوای آموزشی است که در نتیجة آن، سنوات تحصیل به قریب شش سال تقلیل یافته، رضایت عمومی از نظام سیاسی و درآمد ناخالص ملی افزایش چشمگیر خواهد داشت.
خلاصه ماشینی:
"در این جستار، با استفاده از نظریة «سیستمها» و با تأکید بر میزان تناسب ورودی و خروجی این سیستم و بازتابهای مستقیم و غیرمستقیم آن بر دیگر سیستمهای پیرامونی، درصدد پاسخگویی به این سؤال هستیم که آموزش و پرورش چه آسیبهای درونسیستمی و برونسیستمی ایجاد میکند و راهکار برونرفت از آنها چیست؟تعلیم دانش غالبا ناپایدار و ناکارآمد و با صبغة غالب علوم طبیعی و به تبع آن، طولانی بودن دورة آموزش و پرورش، از آسیبهای عمدة این سیستم محسوب میشود.
جدول 3: تقسیمبندی دروس بر اساس میزان پایداری دروس عناوین حفظی و ناپایدار ریاضی (هندسه، آمار، جبر و احتمال، حسابان)؛ علوم تجربی (زیستشناسی، زمینشناسی، شیمی، فیزیک)؛ علوم انسانی (زبان فارسی، تاریخ، جغرافیا، روانشناسی، فلسفه) کاربردی آموزش قرآن، جامعهشناسی، حرفه و فن (کار و فناوری)، فرهنگ و هنر، تفکر و سبک زندگی، آمادگی دفاعی، منطق در این جدول، مقصود از «دروس حفظی» دروسی هستند که پس از فراگیری، پایداری آنها در ذهن کوتاهمدت است و برای انتقال به حافظة بلندمدت نیاز به کارایی یا استمرار دارند.
با توجه به اینکه وجود نهادی مشخص برای تعلیم و تربیت، امری لازم و ضروری است، میتوان چند راهکار اصلی برای اصلاح و تقویت امور در قالب الگوی تحلیلی ارائه شده در این نوشتار پیشنهاد داد: راهکار1: تحول در آموزش و پرورش در سطح افراد طرفداران این راهکار بر این باورند که اشکال اصلی در نظام آموزش و پرورش، از معلمان و کارگزاران آن است."