چکیده:
تحقیق حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب های جدیدالتالیف «علوم تجربی» دورة ابتدایی با توجه به مولفه های کفایت اجتماعی انجام شده است. روش تحقیق ترکیبی از روش توصیفی ـ پیمایشی و تحلیل محتوای کمّی و کیفی است. جامعة آماری تحقیق 150 تن از متخصصان علوم تربیتی و محتوای پژوهش شش کتاب درسی «علوم تجربی» دورة ابتدایی است. روش نمونه گیری در تحقیق حاضر، روش «تمام شماری» بوده است. ابزار جمع آوری داده ها در تحقیق حاضر را پرسش نامه و سیاهة ثبت داده ها تشکیل می دهد. روایی ابزارها از طریق مراجعه به خبرگان ارزیابی و تایید شد و برای آزمون پایایی ابزارها، برای پرسش نامه، از آزمون «همبستگی» بهره گرفته شد و به منظور سنجش پایایی سیاهة ثبت داده ها، از ضریب توافق استفاده گردید. ضریب همبستگی 82/ 0 و ضریب توافق 78/ 0 محاسبه گردید که نشان از پایایی بالای ابزارهای تحقیق دارد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که 53/ 60 درصد کل محتوای کتاب های درسی علوم تجربی دروة ابتدایی ایران به مولفه های کفایت اجتماعی پرداخته اند که این نسبت خوبی است، اما نقطة ضعف موجود در عدم توازن بین میزان تاکید بر چهار مهارت کفایت اجتماعی است که البته این مسئله در تک تک کتاب های درسی نیز وجود دارد، بدین گونه که در کل محتوای کتاب ها، بیشترین تاکید بر مهارت های شناختی، و کمترین تاکید بر مهارت های هیجانی بوده است.
خلاصه ماشینی:
"7. میزان تأکید بر مهارتهای «کفایت اجتماعی» در کتابهای درسی علوم تجربی پایة ششم ابتدایی ایران تا چه حد است؟ جدول (8): سیاهة فراوانی و درصد تحلیل محتوای کتاب درسی «علوم تجربی» پایة ششم بر اساس الگوی «کفایت اجتماعی» فلنر مهارتها مؤلفهها فراوانی درصد جمع فراوانی جمع درصد مهارتهای شناختی دانش و یادگیری مهارتهای اجتماعی 129 41/7 159 51/3 مهارت پردازش اطلاعات 30 9/6 مهارت تصمیمگیری - - نگرشها و باورها - - مهارتهای رفتاری جرئتمندی - - 13 3/9 کمک به دیگران، کمک از دیگران - - توانایی گفتوگو با دیگران 13 3/9 توانایی برقراری رابطة صحیح با دیگران - - مهارتهای هیجانی کنترل هیجانها - - - - توانایی همدلی با دیگران - - مهارتهای انگیزشی عفو و گذشت 7 2/1 8 2/4 پایبندی به ارزشها 1 0/3 احساس کارآمدی - - کفایت کفایت - - 180 57/6 غیرکفایت غیرکفایت - - 130 42/4 کل واحدها - - - 310 100 با توجه به دادههای درج شده در جدول (8)، در پاسخ به این سؤال پژوهشی، میتوان گفت که از مجموع بندها، تصاویر و تمرینهای کتاب علوم تجربی پایة ششم مرتبط با مؤلفههای «کفایت اجتماعی»، بیشترین تأکید بر مهارتهای شناختی با فراوانی 159 و بعد از آن مهارتهای رفتاری با فراوانی13 بوده است."