چکیده:
ﻫﺪف از اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﻘﺶ ﺗﻌﻬﺪ ﻋﺎﻃﻔﯽ و اﻋﺘﻤﺎد ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ در ارﺗﺒﺎط ﺑﯿﻦ رﺿﺎﯾﺖ و ﻗﺼﺪ ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﮐﺎرﮐﻨﺎن در ﺑﺎﻧﮏ اﻧﺼﺎر اﺳﺘﺎن ﮔﯿﻼن ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. رﺿﺎﯾﺖ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻣﺴﺘﻘﻞ، ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻣﺘﻐﯿﺮ واﺑﺴﺘﻪ و ﻧﯿﺰ ﺗﻌﻬﺪ ﻋﺎﻃﻔﯽ و اﻋﺘﻤﺎد ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻣﯿﺎﻧﺠﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﻠﯿﻪ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﺎﻧﮏ اﻧﺼﺎر اﺳﺘﺎن ﮔﯿﻼن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻌﺪاد آن 121 ﻧﻔﺮ اﺳﺖ. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮاﺳﺎس ﻫﺪف از ﻧﻮع ﮐﺎرﺑﺮدی و از ﻧﻈﺮ ﺷﯿﻮه ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت؛ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﺖ. روش ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت ﻣﯿﺪاﻧﯽ و اﺑﺰارﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺖ. رواﯾﯽ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از رواﯾﯽ ﻣﺤﺘﻮا ازﻃﺮﯾﻖ اﺳﺎﺗﯿﺪ ﻣﺤﺘﺮم و ﺧﺒﺮﮔﺎن ﻣﻮرد ﺳﻨﺠﺶ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ ﺳﻨﺠﯿﺪه و ﺗﺎﺋﯿﺪ ﻣﯽﮔﺮدد ﮐﻪ ﻣﯿﺰان آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ ﺑﺎﻻﺗﺮ از 0/70 ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮل ﺗﻠﻘﯽ ﻣﯽﺷﻮد. دراﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﺮﻣﺎل ﺑﻮدن ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎ از آزﻣﻮن ﮐﻮﻟﻤﻮﮔﺮوف اﺳﻤﯿﺮﻧﻮف اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. از آﻧﺠﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎ ﻧﺮﻣﺎل ﺑﻮدﻧﺪ و ﻫﺪف ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺳﻨﺠﺶ ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬاری ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎ ﺑﻮد؛ ﻟﺬا از رﮔﺮﺳﯿﻮن اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾﺪ و ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر آزﻣﻮن ﻣﺪل ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬاری ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺮ روی ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ از ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ رﺿﺎﯾﺖ ﺑﺮ ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﺎﻧﮏ اﻧﺼﺎر اﺳﺘﺎن ﮔﯿﻼن ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﻮﺛﺮ ﻧﻤﯽﺑﺎﺷﺪ. رﺿﺎﯾﺖ ﺑﺮ ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻋﺘﻤﺎد ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﺎﻧﮏ اﻧﺼﺎر اﺳﺘﺎن ﮔﯿﻼن ﺗﺎﺛﯿﺮ دارد. رﺿﺎﯾﺖ ﺑﺮ ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻌﻬﺪ ﻋﺎﻃﻔﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﺎﻧﮏ اﻧﺼﺎر اﺳﺘﺎن ﮔﯿﻼن ﺗﺎﺛﯿﺮ دارد. اﻋﺘﻤﺎد ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺑﺮ ﺗﻌﻬﺪ ﻋﺎﻃﻔﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﺎﻧﮏ اﻧﺼﺎر اﺳﺘﺎن ﮔﯿﻼن ﺗﺎﺛﯿﺮ دارد.
خلاصه ماشینی:
تبیین نقش تعهد عاطفی و اعتماد شناختی در ارتباط بین رضایت و قصد تسهیم دانش (مطالعه موردی: بانک انصار استان گیلان) قاسم مینویی1، مراد رضایی دیزگاه*2 ، علیرضا داداشی جوکندان3 1-گروه مدیریت، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
com چکیده هدف از این تحقیق نقش تعهد عاطفی و اعتماد شناختی در ارتباط بین رضایت و قصد تسهیم دانش کارکنان در بانک انصار استان گیلان میباشد.
استفاده از اطلاعات و جلب رضایت کاربر تاثیر بر افراد درون سازمان دارد و حیاتی است که این تاثیر برای بهبود اثربخشی و بهرهوری فردی دیده شود.
مرتضوی و همکاران(1393) تحقیقی را تحت عنوان بررسی اثر ادراک از سیاست در سازمان و ویژگیهای شخصیتی بر تسهیم دانش ازطریق رضایت شغلی کلی کارکنان مورد مطالعه دانشگاه فردوسی مشهد انجام دادند.
نتیجه پژوهش حاکی از تائید نقش میانجی تعهد عاطفی و اعتماد شناختی در ارتباط بین رضایت و تسهیم دانش مستمر بود.
نتایج پژوهش حاکی از این بود که اعتماد بین شرکای داد و ستد منجر به بهبود در سطوح مختلف و تسهیم اطلاعات در بین کارکنان شد و درنهایت منجر به بهبود تعهد رابطهمند در سطوح سازمانی و مدیریت زنجیره تامین شده است.
2. رضایت بر تسهیم دانش با توجه به اعتماد شناختی کارکنان بانک انصار استان گیلان تاثیر دارد.
2. رضایت بر تسهیم دانش با توجه به اعتماد شناختی کارکنان بانک انصار استان گیلان تاثیر دارد.
3. رضایت بر تسهیم دانش با توجه به تعهد عاطفی کارکنان بانک انصار استان گیلان تاثیر دارد.
3. رضایت بر تسهیم دانش با توجه به تعهد عاطفی کارکنان بانک انصار استان گیلان تاثیر دارد.