Skip to main content
فهرست مقالات

معلولیت در ادبیات کودک و نوجوان ایران (بررسی و طبقه بندی 13 اثر در دهه گذشته 1378 - 1368)

نویسنده:

(5 صفحه - از 21 تا 25)

خلاصه ماشینی:

"اما سئوال اساسی این است که آیا کودکان معلول ایرانی، هرگز نظیر خود را در رسانه‌های ارتباط جمعی مانند رادیو، تلویزیون و خصوصا کتاب‌ها می‌بینند؟آیا کودکان غیرمعلول،از طریق کتاب‌هاامکان آشنایی با کودکان معلول را دارند؟و آیا اگر افراد حضور خود را در رسانه‌های فرهنگی-اجتماعی احساس‌ نکنند،حق ندارند نتیجه بگیرند که به اندازهء کافی ارزشمند نیستند و به جایی تعلق ندارند؟ در بررسی حاضر،نگاهی داریم به آثار نویسندگانی که در ده سال اخیر(1378-1368)به موضوع معلولیت پرداخته‌اند. نوجوان راوی داستان‌ آیا کودکان معلول ایرانی،هرگز نظیر خود را در رسانه‌های ارتباط جمعی مانند رادیو،تلویزیون و خصوصا کتاب‌ها می‌بینند؟ آیا کودکان غیرمعلول،از طریق کتاب‌ها امکان آشنایی با کودکان معلول را دارند؟ و آیا اگر افراد حضور خود را در رسانه‌های‌ فرهنگی-اجتماعی احساس نکنند حق ندارند نتیجه بگیرند که به اندازه کافی‌ ارزشمند نیستند و به جایی تعلق ندارند؟ در داستان دست‌ها و سوزن‌ها بر سویه‌های منفی و ویرانگر معلولیت بینایی تاکید زیادی شده است. او وارد مرحله، دیگری از زندگی می‌شود و می‌خواهد روایتگر قصه‌ای تازه باشد: قصه معلولیت خود خواننده نوجوان،از خلال داستان‌ «مسافر»با ابعاد روحی-روانی شخصیت‌ معلول و اعتقاداتش اعم از ایمان مذهبی و ایمان به خود آشنا می‌شود و با شخصیتی‌ برخورد می‌کند که نه تنها جلب‌ ترحم نمی‌کند،بلکه از ترحم بیزار است‌ و تنها محبت‌های واقعی را سپاس و ارج می‌گذارد کودکی دعوت می‌کند و همراه با زیورو،در دنیای خیال به دنبال‌ کودکی پدر می‌گردند تا نور چشم پدر را به او برگردانند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.