چکیده:
یکی از کارکردهای نهاد خانواده تولید مثل است و از آنجا که بقای نوع بشر در گرو آن بوده و این مساله موجب قوامخانواده نیز میگردد، حائز اهمیت است؛ اما عدهای از خانوادهها، به دلیل وجوداختلالات گوناگون، به طور طبیعی قادر به ایفای نقش تولید مثل و فرزندآوری نیستند.پیشرفتهای شگرف در فناوریهای تولید مثل در سالیان اخیر، توانسته بسیاری را صاحبفرزند یا امیدوار به آینده در انتظار نگه دارد. استفاده از رحم جایگزین یکی ازشیوههای نوین باروری و از موارد چالش برانگیز در حیطة درمانهای کمک به باروریاست. این شیوه از دوجنبه شایسته بررسی است. 1. آیا استفاده از این شیوه از جهت شرعی و حقوقی جایز است یا نه؟ 2. وضعیت و آثار حقوقی آن نظیر نسبت، حرمت نکاح،حضانت و … چگونه است؟ مقاله حاضر درصدد بررسی جنبه اخیر این شیوه میباشد.
One function of the family institute is reproduction and since survival of mankind is subject to this function, it is important because it also strengthens the family. However, some families due to various disorders, are not able to naturally perform this function of reproduction and childbearing. The progress in reproduction technology over the past few years has helped many to bear children and in some cases has raised hopes for others to bear children in the future. Artificial or rented womb is one of the new methods of fertility. This issue can be studied from two aspects: 1 – It is allowed from legal and jurisprudential point of view to use this method? 2 – What are the legal implications of this method such as prohibition of marriage, child custody, etc.? The present paper is an attempt to study the latter aspects.
خلاصه ماشینی:
امـا اینکـه صـاحب اسـپرم 58 (اهدایی) پدر طفل محسوب میگردد یا نه ؟ باید گفت که کودک متولد شده از این نوع تلقیح ، از نظر لغوی، عرفی، زیستی و ژنتیکی به اهدا کنندة اسپرم منتسـب اسـت و در مـورد نسـبت طفـل بـا شوهر زنی که طفل ، حاصل از ترکیب تخمک او با اسپرم اهـدایی اسـت نیـز بایـد بگـوییم کـه بـر اساس مبنای فقهی و حقوقی اسلامی، بین این کودک و شوهرزن رابطۀ نسبی وجود نـدارد و هـیچ یک از حقوق و تکالیف پدر ـ فرزندی واقعی بـین آنهـا وجـود نـدارد، مگـر احکـامی کـه بـه تبـع همسرش متعلق آن قرار میگیرد؛ نظیر حرمت نکاح ، چرا کـه کـودک متولـد شـده ، فرزنـد همسـر اوست و در صورتی که دختر باشد ربیبه است و شوهر نمیتواند با او ازدواج نماید (گرجی و دیگران ١٣٨٤: ٤٣٣) و بهترین دلیل در عدم پیوستگی نسبی بین شوهرزن و طفـل حاصـل از تلقـیح بـا اسـپرم اهدایی، استناد به آیۀ شریفۀ «...