چکیده:
هدف از پژوهش پیشِرو بررسی محتوای آموزشی موجود و مطلوب در مدارس استعداد درخشان شهر اصفهان بود. برای انجام پژوهش از روش ترکیبی استفاده شد. جامعة پژوهش شامل کلیة دانشآموزان و دبیران مدارس استعداد درخشان شهر اصفهان و روش نمونهگیری در بخش کیفی به روش موارد نوعی و در بخش کمّی به روش تصادفی ساده بود. برای گردآوری دادهها از مصاحبة نیمهساختاریافته و پرسشنامة محققساخته و برای بررسی روایی در بخش کیفی از مثلثسازی و چککردن اعضا و در بخش کمّی از روایی محتوایی، تحلیل عاملی تأییدی و آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج بیانگر این بود که بهنظرِ دانشآموزان و دبیران، محتوای موجود کاربردی نیست؛ کلّی است و به نیازها و علایق توجهی ندارد. آنها دروس عمومی را کماهمیت میدانستند. بهنظر مشارکتکنندگان در تحقیق، محتوای مطلوب بایست دارای اصولی ازقبیلِ وجود فعالیتهای عملی، محتوای تخصصی، همراهی با علم روز، وجود کتب تکمیلی، استدلال و منطق زیربنایی مباحث، توجه به چالشهای پیشِ روی نوجوان و توجه به علایق و استعدادها باشد. بررسی این موارد در قالب پرسشنامة کمّی نیز تأییدکنندة این موارد بود.
The aim of this study was to review of the current and optimum contents in Isfahan schools for gifted students. In order to run the research, a mixed method was applied. The research population included all the students and teachers in Isfahan gifted schools, and the qualitative and quantitative sampling methods included typical sampling and random ones, respectively. Data collection instruments included semi-structured interview and the questionnaire was a researcher-made one. In order to evaluate the validity in the qualitative segment, triangulation and check member was applied, while in the quantitative segment, content validity, conformity factor analysis, and Cronbach's alpha were applied. The results revealed that based on the teachers and students' point of view, the present contents were not functional and they were just some general ones. They didn't consider the needs and interests either, and ignored the common lessons. As the samples stated, optimum contents should follow some principles like having practical activities, up-to-date technical contents, the presence of the supplementary textbooks, reasoning with structural logic for the discussions, considering teens' challenges, needs and interests. Reviewing these items with a qualitative questionnaire approved the students' ideas in a wide range.
خلاصه ماشینی:
ون تسل ـ باسکا و استامبوگ ١٤(٢٠٠٦) نيز شش ويژگي را در برنامۀ درسي تفکيکي 1- Levy 2-Heacox 3-Swift 4-Reis, McCoach, Little, Muller, & Kaniskan 5-Firmender, Reis, & Sweeny 6-Landis & Reschly 7 -Seo 8 -Creativity and higher order thinking ability 9-Character and leadership 10 -Tan & Tan 11 -complex 12 -in-depth discussion 13 -elaborate 14 -VanTassel-Baska & Stambaugh دانش آموزان استعداد درخشان پيشنهاد کرده است که عبارت اند از: جهشي ١، عميق ، پيچيده ، چالشي، خلاقيت ٢ و انتزاعي ٣.
کلباسي (١٣٩١) براساس پژوهش خود بيان ميکند که محتواي آموزشي براي دانش آموزان استعداد درخشان نامناسب است و مواردي چون توجه به سير ارائۀ محتوا از دانش بياني به سوي دانش انطباقي ، عمق دهي به محتوا، سازمان دهي تلفيقي وبين رشته اي ، مسئله محوري در تدوين محتوا وارائۀ کاربردهاي محتوا در زندگي و تدارک فعاليت هاي يادگيري سطح بندي شده براساس پيچيدگي آن ها متناسب با توانايي هاي مختلف دانش آموزان را به عنوان اصول انتخاب محتوا بيان مي کند.
آمار توصيفي وضعيت موجود محتواي آموزشي مدارس استعداد درخشان (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتايج به دست آمده از جدول ٢ مي توان گفت که کاربردي نبودن محتوا داراي ميانگين ٣/٦٢، کلي بودن مطالب داراي ميانگين ٣/٨، بي توجهي به توانايي هاي دانش آموزان داراي ميانگين ٣/٨٣، تأکيد بر حفظيات داراي ميانگين ٣/٨٦و کم اهميتي دروس عمومي داراي ميانگين ٣/٧ است .