چکیده:
هدف این پژوهش، تعیین نقش ویژگیهای شخصیتی و هدفگرایی در پیشبینی سازگاری دانشجویان با دانشگاه بود. روش پژوهش، همبستگی و جامعة آماری پژوهش کلیة دانشجویان دورة کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان بود. برای انجام پژوهش، 523 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامة فرم کوتاه پنج عامل بزرگ شخصیت گلدبرگ (خرمایی و فرمانی، 1393)، اهداف پیشرفت (الیوت و مکگریگور، 2001)و سازگاری دانشجویان با دانشگاه (بیکر و سیریک، 1984) بود. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی و هدفگرایی با سازگاری دانشجویان با دانشگاه، رابطة معنادار وجود دارد. بهطورِکلی، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که ویژگیهای شخصیتی و هدفگرایی، 37 درصد از واریانس سازگاری دانشجویان با دانشگاه، 24 درصد از سازگاری تحصیلی، 25 درصد از سازگاری اجتماعی، 36 درصد از سازگاری شخصی- هیجانی و 20 درصد از دلبستگی مؤسسهای را تبیین کنند. این نتایج نشان میدهند، ویژگیهای شخصیتی و هدفگرایی نقش مؤثری در سازگاری دانشجویان با دانشگاه ایفا میکنند.
خلاصه ماشینی:
1 -adjustment 2-Reed-Victor 3 -Friedlander, Reid, Shupak, & Cribbie 4-Crede & Niehorster 5 -Ishak, Daitawi, Ibrahim, & Mustafa 6-Nazione 7-Wu, Garza, & Guzman بيکرو سيريک ١(١٩٨٩) به چهاربعد سازگاري با دانـشگاه ٢ اشـاره کـرده انـد: سـازگاري تحصيلي ٣، سازگاري اجتماعي ٤، سازگاري شخصي - عـاطفي ٥ودلبـستگي مؤسـسه اي ٦.
اکبـري و آقايوسـفي (١٣٨٩) در پـژوهش 1 -five-factor model of personality 2-McCrae & Costa 3 -neuroticism 4-extraversion 5 -openness to experience 6-conscientiousness 7-agreeableness 8 -Jensen 9-Dorros, Hanzal, & Segrina خود به اين نتيجه رسيدند که برون گرايي با موفقيت تحـصيلي (از ابعـاد سـازگاري تحـصيلي )، رابطۀ مثبت و روان نژندخويي بـا موفقيـت تحـصيلي، رابطـۀ منفـي دارد.
در بررسي متون پژوهشي مرتبط با متغيرهاي شخصيت ، هدف گرايي و سازگاري با دانـشگاه مشخص شد که محققان اندکي به رابطۀ بين ويژگيهاي شخـصيتي و يکـي از ابعـاد سـازگاري (تحصيلي و اجتماعي ) در پژوهش هاي منفرد توجه داشته اند؛ اما در هيچ يک از اين پـژوهش هـا، سازگاري با دانشگاه به صورت يک مفهوم کلي و يکپارچـه ، مـورد توجـه قـرار نگرفتـه اسـت .
در بررسي پژوهش هاي مربوط به هدف گرايي نيز مشخص شد کـه رابطـۀ جهت گيري هدف نه با سازگاري کلي با دانشگاه و ابعاد آن ، بلکه با پيشرفت تحصيلي بـه عنـوان 1 -Turner, Chandler, & Heffer 2-Gul & Shehzad 3 -Senko, Durik, patel, Lovejoy, & Valentiner 4-Elias, Noordin, & Mahyuddin يک شاخص ضمني از سازگاري تحصيلي مورد مطالعه قرار گرفته است .