چکیده:
آبانیندرانات تاگور (1871-1951) نقاش و نویسندهء معروف و برادرزادهء شاعر برجستهء هندی رابیندرانات تاگور مکتب جدیدی با عنوان مکتب بنگال را در نقاشی بنیان گذاشت و به عنوان پدر هنر مدرن هند شناخته شد. با توجه به شناخت کمی که در حوزه هنر از نقاشان شرقی من جمله نقاشان هندی وجود دارد پژوهش حاضر سعی کرده است تا به بررسی موضوعی، محتوایی و تکنیکی نقاشی های آبانیندرانات تاگور، تأثیراتی که این هنرمند از آثار و سبکهای هنری گذشته گرفته و تأثیراتی که بر نسلهای آینده هنرمندان هندی گذاشته، بپردازد. همچنین با توجه به نظریه بیش متنیت ژرارژنت سعی شده است تا پیش متن های آثار و نحوه ارتباط آثار این هنرمند با یکدیگر مشخص گردد. روش گردآوری اطلاعات اسنادی است و شیوه کار توصیفی و تحلیلی می باشد. نتایج به دست آمده از بررسی آثار آبانیندرانات تاگور حاکی از وجود بینا متن های قوی بین آثار و خلق هدفمند آثار بر پایه پیش متن های گذشته است. نتایج همچنین نشانگر آن است که او شیوه های رایج غربی را تغییر داد و به خلق سبکی ترکیبی مختص به خود با استفاده از عناصر مغولی، راجپوتی و ژاپنی پرداخت و تأثیر بالایی بر نسلهای آینده هنرمندان در احیای ارزشهای هندی گذاشت.
خلاصه ماشینی:
با توجه به شناخت کمي که در حوزه هنر از نقاشان شرقي من جمله نقاشان هندي وجود دارد پژوهش حاضر سعي کرده است تا به بررسي موضوعي، محتوايي و تکنيکي نقاشي هاي آبانيندرانات تاگور، تأثيراتي که اين هنرمند از آثار و سبکهاي هنري گذشته گرفته و تأثيراتي که بر نسلهاي آينده هنرمندان هندي گذاشته ، بپردازد.
آثار اين هنرمند در دوره هاي مختلف کاري او از لحاظ موضوعي، تکنيکي و محتوايي چه شباهت ها و تفاوت هايي با يکديگر داشته است ؟ پيش متن هاي تأثيرگذار بر آثار آبانيندرانات تاگور از کجا منشاءگرفته اند و نوع تغييرات اعمال شده بر آنها چگونه است ؟ تأثيرهنرمند در احياي ارزشهاي هندي به چه صورت و تا چه حد مي باشد؟ به چه دلايلي رويکرد بيش متنيت ، رويکرد مناسبي در بررسي آثار اين هنرمند ارزيابي شده است ؟ براي پاسخگويي به اين سؤالات ابتدا نظريه بينامتيت و تفاوت هاي نسل اول و نسل دوم آن ، همچنين رويکرد بيش متني ژنت توضيح داده مي شود.
همچنين در اين مقاله ضمن بررسي تفاوت هاي دوره هاي مختلف کاري هنرمند از لحاظ محتوا، تکنيک و سبک ، سعي شده است تا با استفاده از شيوه هاي جديد خوانش ، به خوانش بيش متني هر اثر با پيش متن خود (چه به لحاظ بينا نشانه اي، درون نشانه اي، درون مؤلفي، برون مؤلفي و چه به لحاظ تغييرات در انگيزه ، ارزشها و کيفيات ) بپردازد.