چکیده:
تناسب میان شغل و شاغل به منظور استفاده بهتر از استعداد، توانایی و مهارت های نیروی انسانی بسیار حائز اهمیت است. هدف اصلی این مقاله ارائه مدل سنجش تناسب شغل و شاغل مبتنی بر استعدادها و سپس اجرای آن در 3 سطح عملیاتی، میانی و ارشد مرکز آمار ایران می باشد. در این پژوهش، مفهوم استعداد مورد مطالعه قرار گرفت و استعداد از 4 منظر الگوهای تکرار شونده افکار، رفتار و احساسات، دانش، تجربه و ویژگی های فردی، جهت بررسی، اولویت بندی و سنجش انتخاب شدند. به منظور اولویت بندی معیارها از 22 نفر خبرگان مرکز آمار ایران، نظر سنجی شد و اوزان معیارها با روش آنتروپی شانون محاسبه گردید. نتایج اولویت بندی معیارها نشان دادند که اوزان معیارها در سطوح سازمانی مختلف، متفاوت است. همچنین به منظور سنجش تناسب میان شغل و شاغل، با مدیران مرکز آمار ایران مصاحبههای متعددی انجام شد. با توجه به پیچیدگی فرآیند محاسبه درجه تناسب شغل و شاغل برای 193 نفر از کارمندان مرکز آمار ایران در 139 شغل منحصربفرد و در 3 سطح سازمانی مختلف، یک سیستم نرم افزاری توسعه یافت که نتایج از آن استخراج میگردند. نتایج نشان دادند که دانش و تجربه کارمندان مرکز آمار ایران در هر 3 سطح، تناسب بیشتری با شغل آنها دارد و با بالا رفتن سطح سازمانی، متوسط درجه تناسب، افزایش می یابد. نتایج همچنین نشان دادند که به طور کلی تناسب شغل و شاغل در مرکز آمار ایران متوسط ارزیابی میگردد.
خلاصه ماشینی:
1 -Tims, Derks & Bakker جدول ١: مطالعات در حوزه تناسب شغل و شاغل (رجوع شود به تصویر صفحه) با مطالعه ادبيات تحقيق در حوزه استعداد و مديريت استعداد، دو رويکرد اصلي قابل مشاهده است : رويکرد فاعلي که در آن منظور از واژه استعداد، فرد با استعداد مي باشد و رويکرد مفعولي که به ويژگيهاي فردي اشاره دارد.
جدول ٢: تعريف استعداد (رجوع شود به تصویر صفحه) در اين پژوهش با توجه به مطالعات انجام شده و با نظر اساتيد راهنما و مشاور، و همچنين وجود ابزار سنجش و اطلاعات مورد نياز در مرکز آمار ايران ، تناسب شغل و شاغل مبتني بر استعدادها، از ٤ منظر مورد بررسي و سنجش قرار گرفته است .
(Clifton, 2004 گالوپ ١، شناخته شده به وسيله ي سرشماريها، رأي گيريها (٢٠٠٤ ,Gallup)، (٢٠٠٤ ,Newport) و تحقيقات انتخاب کارمند ( ,Schmidt &Harter, Hayes ٢٠٠٤) و (١٩٩٩ ,Rader &Schmidt )، مصاحبه هاي نيمه ساخت يافته ي بي شماري براي شناسايي استعداد، که بتوان آن را بهبود بخشيده و از آن براي دنبال کردن نتايج مثبت در کار و تحصيل استفاده کرد، ترتيب داد.
٤ دسته کلي استعداد از منظر الگوهاي تکرارشونده (٢٠١١ ,Conchie &Rath ) (رجوع شود به تصویر صفحه) فاز ١ گام اول - تعيين معيارهاي سنجش تناسب شغل و شاغل اين معيارها با تکيه بر مطالعه ادبيات تحقيق و با نظر اساتيد راهنما و مشاور وبا توجه به ساختار مرکز آمار ايران انتخاب شده اند که در جدول ٤.
The Clifton Strengths Finder 20 Technical Report: Development and Validation, Gallup Press, Inc. 4-Bethke-Langenegger, P.