چکیده:
هدف این پژوهش، واکاوی افتخار سازمانی و طراحی سنجهای پژوهشی برای آن است. در گام اول، با مرور ادبیات پژوهش، انجام مصاحبههای عمیق میدانی با ۳۰ نفر از صاحبنظران و استفاده از روش کدگذاری و مقولهبندی، سازه افتخار واکاوی گردید. در گام دوم، با طراحی پرسشنامه محقق ساخته و توزیع ۱۳۰عدد از آن در بین نمونه آماری، اعتبار سنجه افتخار از طریق بررسی ارتباط آن با تعهد سازمانی، بی تفاوتی سازمانی، رضایت شغلی و هویت سازمانی ارزیابی شد. این متغیرها به این دلیل انتخاب شدهاند که در مطالعات مشابه خارجی بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و ارتباط قویتری با مفهوم افتخار داشته و این سازه را بهتر تبیین میکنند. نتایج فرایند کدگذاری، مقولهبندی و تطبیق مستمر مصاحبههای بدست آمده نشان داد که افتخار سازمانی شامل شش بعد افتخار به سازمان، افتخار به واحد سازمانی، افتخار به شغل، افتخار به مدیر، افتخار به همکاران و افتخار به مشتریان است. نتایج آزمون همبستگی برای اعتبارسنجی سازه افتخار نشان داد که افتخار با تعهد سازمانی (با ضریب همبستگی ۳۱۱/ ۰)، رضایت شغلی (با ضریب همبستگی ۳۵۳/ ۰) و هویت سازمانی (با ضریب همبستگی ۴۴۶/ ۰) رابطه مثبت معنادار و با بیتفاوتی سازمانی (با ضریب همبستگی ۲۷۹/ ۰-) رابطه منفی معناداری دارد. با توجه به نتایج آزمون تحلیل مسیر، افتخار بیشترین تاثیر را به ترتیب بر هویت سازمانی، رضایت شغلی، تعهد سازمانی و بیتفاوتی سازمانی داشته است.
خلاصه ماشینی:
نتايج آزمون همبستگي براي اعتبارسنجي سازه افتخار نشان داد که افتخار با تعهد سازماني (با ضريب همبستگي ٠/٣١١)، رضايت شغلي (با ضريب همبستگي ٠/٣٥٣) و هويت سازماني (با ضريب همبستگي ٠/٤٤٦) رابطه مثبت معنادار و با بيتفاوتي سازماني (با ضريب همبستگي ٠/٢٧٩-) رابطه منفي معناداري دارد.
از يک طرف ، افتخار ناشي از پيروزيهاي فردي ميتواند به افزايش رفتارهاي مثبت فرد منجر گردد(٢٠٠٢ ,Tomaka &Herrald ) و همچنين 1 - The Greatest Motivator of all is Pride 2 - Ekman در ايجاد حس عزت نفس در او کمک کند(٢٠٠٧ ,Robins &Tracy ).
نتايج پژوهش هاي انجام شده در اين زمينه نشان ميدهد که رابطه اي قوي بين افتخار سازماني هيجاني و افتخار سازماني نگرشي وجود دارد(٢٠١١ ,Rhein &Gouthier ).
پژوهش هاي انجام شده مبين اين است که افتخار سازماني بر رفتار شهروندي سازماني و تمايلات جابجايي تأثير بسزايي دارد( Gouthier ;٢٠١٢ ,Helm ١٩٩٨ ,Hodson;٢٠١١ ,and Rhein).
يافته هاي اين پژوهش نشان داد که ارزيابي مديريت و عملکرد سازمان از طريق افتخار سازماني بر رفتارهاي مثبت کارکنان اثرگذار بوده است .
همچنين نتايج اين پژوهش نشان داد که افتخار سازماني هيجاني از طريق افتخار سازماني نگرشي بر قصد جابجايي کارکنان موثر است (٢٠١١ ,Rhein &Gouthier ).
جهت تحقق اين هدف ، از مصاحبه هاي عميق ، و روش کدگذاري و مقوله بندي استفاده گرديد و در انتها با انجام پژوهش کمي ( طرح همبستگي)، اعتبار سازه طراحي شده براي سنجه افتخار مورد ارزيابي قرار گرفت .