چکیده:
از برجسته ترین و تأثیرگذارترین شخصیت ها در اندیشه ی دینی نوین هند و تحوّلات جدید آن می توان به دو احیاگر دینی رامه کرشنه پدر ودانته ی نوین- و شاگرد او سوامی ویوکاننده اشاره کرد. طریق پیشنهادی او برای رسیدن به کمال و یافتن درک صحیح از دین، تأکید بر تجربه های درونی، در پیش گرفتن طریق بهکتی و ارتباط عاشقانه با خداوند در کنار تأمل در فعل او می باشد. اساس و جوهره ی دین از نظر او در شهود و ادراک باطنی حقیقت است و عمل به شعائر یا کسب معرفت دینی و مطالعات فلسفی، طرق نازل تر و ناقص تری در راه کسب کمال به حساب می آیند. وی ایمان به خدای شخصی را با اعتقاد به حقیقت غیر شخصی پیوند داد و هر دو وجه را در راستای یک طیف تفسیر کرد.دیدگاه وی در خصوص ادیان دیگر نیز بر همین مبنا شکل گرفته است. وی اعتقاد داشت که همۀ ادیان از حقیقتی واحد سخن می گویند، لیکن مسیرهای رسیدن به آن غایت نهایی متفاوت است و هیچ کس حقّ باطل شمردن یک دین را ندارد. کنار گذاشتن تمایزات طبقاتی و وارد نمودن عنصر عمل و خدمت به دیگران برای طیّ طریق کمال را می توان از دیگر نوآوری های این مکتب به حساب آورد.
خلاصه ماشینی:
دوم ميزان همخواني و سازگاري آن با عقلانيت و فلسفه ي جديد يا به طور کلي با اصول فکري و ارزش هاي مقبول جهاني بيش از ساير جريان هاي موازي است و آخر اين که رويکرد رامه کرشنه به دين عرفاني است و با بهره گيري از عرفان و فلسفه ي غني هند همچون مکتب ودانته و ملاک قرار دادن تجربيات ديني انسان ها، به تعريف و شناخت دين و بازنمايي عناصر حقيقي دينداري مي پردازد.
» (Ibid) رامه کرشنه با آگاهي و خواست خود از تحصيلات رسمي فاصله گرفت ، زيرا اعتقاد داشت اصطلاحات و کلمات سازنده ي دين نيستند، بلکه دين از مقوله ي ادراک است ، ادراک آنچه که در کتاب مقدس آمده و بايد هدف همه انسان ها منظور شود.
»(١٠١ :١٩٩١ , Bakhle ) يکي از مهم ترين نوآوري هاي تفکر رامه کرشنه را مي توان همين آميزش دو جريان پرستش خداي شخصي از يک سو و ادراک حقيقت مطلق غير شخصي از سوي ديگر دانست .
ويوکاننده بيان مي دارد که همه ي اديان داراي حقيقت هستند، ديدگاه او درباره ي دين را با اين عبارت رگ وده مي توان توصيف کرد که : «حقيقت يکي است ، حکما آن را متفاوت خوانده اند» اين جريان نه تنها قائل به تسامح و تساهل ديني است ، بلکه از اساس کليه ي اديان را بر حق مي داند و هم در نظر و هم در عمل تکثرگراست ,Rodrigues) .