چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین و مقایسه سبکهای فرزندپروری و آسیبهای روانی در دختران فراری و عادی بود.
روش: روش پژوهش پس رویدادی و جامعه آماری شامل 968 دختر فراری در سازمان بهزیستی و امنیت اخلاقی ناجا شهر تهران در سال 1393 بود. به روش نمونهگیری هدفمند 50 نفر از آنها با کسب رضایت آگاهانه انتخاب و با 50 نفر از دختران مدارس متوسطه که با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده بودند همتاسازی شدند. به منظور گردآوری دادههای پژوهش، فهرست بازبینی علائم مرضی 90 سوالی تجدید نظر شده دراگویتس، لیپمن و کووی (1973) و پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند (1972) بین شرکتکننندگان توزیع و دادهها به روش شاخصهای توصیفی و تحلیل واریانس تک متغیره تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که آسیب روانی و شیوه های فرزندپروری دختران فراری از منزل و عادی متفاوت است. دختران فراری نسبت به دختران عادی سطح بالایی از آسیبهای روانی را داشتند و بیشتر شیوههای استبدادی و سهلگیرانه را تجربه کرده بودند.
نتیجهگیری: به نظر میرسد آسیب روانی و سبکهای فرزندپروری نامناسب میتواند زمینهساز فرار دختران از منزل را فراهم و خود فرار زمینه آسیبهای بیشتر را ایجاد کند، لذا نیازمند است که در جهت کاهش آسیبهای روانی و آموزش سبکهای فرزندپروری مطلوب مداخلات لازم صورت گیرد.
خلاصه ماشینی:
authoritativeness ٤٦ فصلنامه روان شناسي کاربردي/ سال ٩/ شماره ٢(٣٤)/ تابستان ١٣٩٤ خودکشي در اين گروه به ويژه در دختران بالا است (کيد، ٢٠٠٦)، سالانه نزديک به ٢ درصد کودکان ١٢ تا ١٨ ساله از خانه فرار ميکنند به طوري که به طور متوسط روزانه ٤٩ مورد فرار از منزل به مرکز ساماندهي کودکان و نوجوانان فراري در تهران گزارش مي شود (شاره ، ١٣٨٧).
با توجه به اين که سبک هاي فرزندپروري با ابعاد مختلف رشد، مانند رشد اجتماعي، عزت نفس ، پيشرفت تحصيلي و سلامت رواني (سوئت و متز، ٢٠١٤) و اختلال افسردگي (دانش و همکاران ، ١٣٨٦) مرتبط است و از سويي با رفتارهاي پرخطر مانند مصرف و سوءمصرف الکل و روان رونجوريخويي ارتباط دارد (جرا، لوناردي، کرتس ، زايموويک ، دلاگنلو و همکاران ، ٢٠٠٩؛ پاتوک-پکام و موگان -لوپز، ٢٠٠٩)، و نيز با توجه به اهميت مطالعه ابعاد سلامت رواني و آسيب شناسي رواني در دختران فراري و با توجه به بروز و شيوع فرار از منزل به عنوان يک معضل رواني اجتماعي در جامعه ، و روند رو به افزايش تعداد دختران فراري و خطرات متعددي که اين گروه را تهديد ميکند، اهميت تلاش براي فهم فرايندهاي درگير در اين پديده را برچسته ميسازد.
Running away from home: a longitudinal study of adolescent risk factors and young adult outcomes.