چکیده:
هدف: پژوهش تعیین رابطه طرح واره های ناسازگار اولیه با شیوه های فرزندپروری مادران و اختلال های بیرونی شده فرزندان شان بود.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی مدارس ابتدایی ناحیه 3 کرج به تعداد 1080 نفر بود که از میان آن ها به روش نمونه گیری هدفمند، 150 دانش آموز از مدارس شهید حجازی، علامه حلی، شهید حسن برجسته، شهید کنسویه، قلم و مفید انتخاب شد. مادران این دانش آموزان به پرسشنامه های طرحواره یانگ 1998 و شیوه های فرزندپروری آلاباما 1996 و معلم هایشان به پرسشنامه راتر (1967) پاسخ دادند. داده ها از طریق روش های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد رابطه میان طرح واره های ناسازگار والدین و شیوه های فرزندپروری آن ها معنادار و مولفه دیگر جهت مندی پیش بینی کننده منفی تنبیه بدنی و مولفه گوش به زنگی و بازداری پیش بینی کننده عدم ثبات در نحوه برخورد با فرزند است. رابطه میان شیوه های فرزندپروری با اختلال های بیرونی شده معنادار و مولفه ضعف در نظارت، پیش بینی کننده ناسازگاری اجتماعی در کودکان و مولفه های مشارکت والدین و ضعف در نظارت، پیش بینی کننده های پرخاشگری و بیش فعالی در کودکان بود.
نتیجه گیری: از آنجا که طرحواره های ناسازگار اولیه والدین می تواند در شکل گیری شیوه های خاص فرزندپروری آنها و در نهایت اختلال های بیرونی کودکان موثر باشد، بنابراین در درمان اختلال های بیرونیشده این کودکان می توان طرحواره های ناسازگار اولیه والدین را نیز هدف قرار داد.
خلاصه ماشینی:
نشانه هاي اختلال نافرماني مقابله اي بيشتر در تعامل با والدين يا همسالاني که فرد را خوب مي شناسند آشکار ميشود و در نتيجه ممکن است در جريان ارزيابي مشاهده نشود، گرچه گزارش هاي رفتاري ديگران در مورد اين کودکان و نوجوانان اغلب لجاجت هاي مداوم ، مقاومت به دستورالعمل ها و عدم اشتياق به انعطاف را شامل خواهد شد (کوبان ، ٢٠١١)؛ اما اگر اين رفتارها، مختل کنندة کارکردهاي اجتماعي يا يادگيري، و مداوم باشند؛ کودک دچار اختلال نافرماني مقابله اي شده است .
disconnection & rejection ١١٨ فصلنامه روان شناسي کاربردي/ سال ٩/ شماره ٢(٣٤)/ تابستان ١٣٩٤ مختل ١، محدوديت هاي مختل ٢، ديگرجهت مندي ٣ و گوش به زنگي بيش از حد و بازداري ٤ است (يانگ ، کلوسکو و ويشار٥، ٢٠٠٣؛ نقل از حميدپور و اندوز، ١٣٨٨).
ضريب چولگي بـراي متغيرهـاي پـژوهش نشان ميدهد داده هاي متغيرها داراي توزيع چوله به راست اما قدر مطلق ضريب کشيدگي بـراي ١٢٢ فصلنامه روان شناسي کاربردي/ سال ٩/ شماره ٢(٣٤)/ تابستان ١٣٩٤ اين متغيرها کمتر از ٠/١ است ، لذا توزيع متغيرها تقريبـا طبيعـي اسـت .
اغلـب پژوهش ها در زمينه طرحواره هاي ناسازگار اوليه به بررسي رابطه اين طرحواره هـا بـا اختلال هـاي منش شناختي پرداخته اند و کمتر پژوهشي نقش طرحواره هاي ناسازگار اوليه را در رفتارهايي کـه ١٢٦ فصلنامه روان شناسي کاربردي/ سال ٩/ شماره ٢(٣٤)/ تابستان ١٣٩٤ از افراد سر مي زند از جمله سبک هاي فرزندپروري بررسي کـرده اسـت .