چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین نقش تعمق در تکالیف در رابطه با استقلال و رشد مهارتها در محیط کار بود. روش: روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری کلیه کارکنان شرکت تولید و توزیع برق شمال و جنوب اصفهان و نیروگاه شهید منتظری اصفهان در مجموع 4200 نفر بود که از بین آنها بهروش تصادفی 324 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل سوالهای کنترل ادراکشده از شاخص ویژگیهای شغلی سیمز، اسزیلاگی و کلر (1976)، پرسشنامههای مشارکت در تصمیمگیری نوتلراز، وت و آینارسن (2010)، پرسشنامه بهکارگیری مهارتها در محیط کار نوتلراز، وت و آینارسن (2010) و تمرین تعمق در تکالیف بود. بهکمک تحلیل مسیر نقش میانجیگر تعمق در تکالیف و از طریق روش بوت استراپ اثر غیرمستقیم بررسی شد. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که تعمق در تکالیف در رابطه بین مشارکت در تصمیمگیری و کنترل ادراکشده با رشد مهارتها در محیط کار، نقش میانجی دارد. نتیجهگیری: بر اساس این یافتهها به مدیران و مسئولان سازمانها توصیه میشود بهمنظور بهکارگیری بیشتر مهارتهای کارکنانشان، از طریق مشارکت در تصمیمگیری و واگذاری اختیار به آنها بر استقلال شغلی کارکنان بیفزایند.
خلاصه ماشینی:
ابزارهاي پژوهش شامل سوال هاي کنترل ادراکشده از شاخص ويژگيهاي شغلي سيمز، اسزيلاگي و کلر (١٩٧٦)، پرسشنامه هاي مشارکت در تصميم گيري نوتلراز، وت و آينارسن (٢٠١٠)، پرسشنامه به کارگيري مهارت ها در محيط کار نوتلراز، وت و آينارسن (٢٠١٠) و تمرين تعمق در تکاليف بود.
يافته ها: تحليل داده ها نشان داد که تعمق در تکاليف در رابطه بين مشارکت در تصميم گيري و کنترل ادراکشده با رشد مهارت ها در محيط کار، نقش ميانجي دارد.
reflective thinking 81 سوال پژوهش حاضر اين است که اگر به افراد در کارشان استقلال بدهند، بر وظايف خويش بيشتر تمرکز و تعمق بيشتري روي آن ميکنند؟ آيا خود آزمودنيها از اين که در مساله چيزهاي جديدي يادگرفته اند آگاهي دارند يا نه ؟ به عقيده برخي به عنوان مثال چالمه و لطيفيان (١٣٩١) آگاهي آزمودنيها از يادگيريهايشان به حيطه فراشناخت مربوط است ؛ و پاسخ آن از طريق پرسشنامه هاي خودگزارشي به دست ميآيد.
در پژوهش حاضر شناخت يعني آگاهي از يادگيري، رشد و توسعه فرد در پرتو استقلالي که به فرد داده شده است نيز بررسي شد و بنابراين در الگوي پژوهش ، مسير مستقيم استقلال در کار با دو سطح مشارکت در تصميم گيري و کنترل ادراکشده بر يادگيريهاي جديد و رشد آن ها و نيز نقش ميانجيگر تعمق در مهارت ها در ساختار وظيفه بررسي شد.
task reflection ٨٢ فصلنامه روان شناسي کاربردي/ سال ٩/ شماره ٣(٣٥)/ پاييز ١٣٩٤ معطري، اکابريان و ميرزايي (١٣٨٧) در پژوهشي نشان دادند فراواني به کارگيري و رشد مهارت ها با افزايش صلاحيت باليني پرستاران نسبت مستقيم دارد.