چکیده:
هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی برنامه درمانگری «گربه مبارز» بر شکایتهای جسمانی دختران و پسران دچار اختلالهای اضطرابی و افسردگی بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه گواه و جامعه آماری شامل 1400 دانشآموز سوم تا پنجم ابتدایی شهر تهران در سال 93-1392 بود. از میان آنها، 40 دختر و 40 پسر که بر اساس مصاحبه بالینی دچار یکی از اختلالهای اضطرابی، افسردگی یا همایندی آنها بودند به تصادف انتخاب و در سه گروه آزمایشی و یک گروه گواه جایگزین شدند. ابزار پژوهش نسخه والد فهرست رفتاری کودک آشنباخ و رسکورلا (2001) بود که مادران در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل کردند و 14 جلسة درمانگری انفرادی «گربه مبارز» کندال و هدک (2006) هفتهای یکبار و هرجلسه 45 دقیقه برای کودکان و 2 جلسه برای مادران اجرا شد. برای تحلیل دادهها از کوواریانس و تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافتهها: نتایج حاکی از کاهش معنادار شکایتهای جسمانی در گروههای آزمایش در مرحله پسآزمون و پس از 6 ماه بود و عامل جنس تاثیری در نتیجه درمان نداشت. نتیجه گیری: پیشنهاد میشود روانشناسان با توجه به اثربخشی روش درمانگری گربه مبارز بر شکایتهای جسمانی کودکان اضطرابی و افسرده، از این راهنمای درمانگری برای کاهش مشکلات رفتاری کودکان استفاده کنند.
خلاصه ماشینی:
ابزار پژوهش نسخه والد فهرست رفتاري کودک آشنباخ و رسکورلا (٢٠٠١) بود که مادران در سه مرحله پيش آزمون ، پس آزمون و پيگيري تکميل کردند و ١٤ جلسۀ درمانگري انفرادي «گربه مبارز» کندال و هدک (٢٠٠٦) هفته اي يک بار و هرجلسه ٤٥ دقيقه براي کودکان و ٢ جلسه براي مادران اجرا شد.
نتيجه گيري: پيشنهاد ميشود روان شناسان با توجه به اثربخشي روش درمانگري گربه مبارز بر شکايت هاي جسماني کودکان اضطرابي و افسرده ، از اين راهنماي درمانگري براي کاهش مشکلات رفتاري کودکان استفاده کنند.
اين مشکل ها گذرا نيست و سير پيوسته و عود مجدد آن ها آثار درازمدتي بر سطوح کنش وري رفتاري ، جسماني ، شناختي و هيجاني کودکان در خانه ، مدرسه و اجتماع بر جاي ميگذارد (کلمن ، وودودث ، کروديس و جونز، ٢٠٠٧) و در نهايت احتمال ابتلا به ساير اختلال هاي روان شناختي نظير افسردگي (گر، ويلاب ، تورگرسن و کندال ، ٢٠١٢)، سوء مصرف مواد و افت تحصيلي (سوندسن ، کانوي، دگنهارت ، گلانتز، مرکانگاز و همکاران ، ٢٠١٠) را زياد ميکند.
٣٦ فصلنامه روان شناسي کاربردي/ سال ٩/ شماره ٣(٣٥)/ پاييز ١٣٩٤ بحث و نتيجه گيري يافته هاي اين پژوهش نشان داد برنامۀ درمانگري «گربه مبارز» که برنامه اي مبتني بر رفتار درمانگري شناختي ، چند فرهنگي و پربازده است در کاهش شکايت هاي جسماني کودکان اضطرابي و افسرده و همايندي اضطراب و افسردگي مؤثر بوده و اثربخشي آن پس از شش ماه نيز پايدار مانده است .