چکیده:
ﻫﺪف: ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻧﻘﺶ ﺗﻌﺎﻣﻠﯽ ﻗﻮﻣﯿﺖ واﻟﺪﯾﻦ ﻓﺎرس، ﺗﺮک، ﮐﺮد، ﻟﺮ ﺑﺮ ﺗﺤﻮل رواﻧﯽ-اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻓﺮزﻧﺪان دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮﺷﺎن ﺑﻮد. روش: روش ﭘﮋوﻫﺶ ﻋﻠﯽ-ﻣﻘﺎﯾﺴﻪای و ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن اﺳﺘﺎن اﻟﺒﺮز در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 1393-94 ﺑﻮد. ﺑﺎ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﭼﻨﺪﻣﺮﺣﻠﻪای از ﻣﯿﺎن 29474 داﻧﺸﺠﻮی داﻧﺸﮕﺎه ﻓﺮﻫﻨﮕﯿﺎن، آزاد اﺳﻼﻣﯽ واﺣﺪ ﮐﺮج و داﻧﺸﮑﺪه ﮐﺸﺎورزی 400 ﻧﻔﺮ و از ﻫﺮ ﻗﻮم 100 داﻧﺸﺠﻮ ﺷﺎﻣﻞ50 دﺧﺘﺮ و 50 ﭘﺴﺮ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪ. اﺑﺰار ﭘﮋوﻫﺶ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺗﺤﻮل رواﻧﯽ-اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻫﺎوﻟﯽ )1988( ﺑﻮد. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻧﻤﺮه ﻧﮕﺮشﻫﺎی ﻣﺜﺒﺖ ﺑﻪﺗﺮﺗﯿﺐ در داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﻓﺎرس، ﮐﺮد و ﺗﺮک ﺑﯿﺶ از داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﻟﺮ )8/58 = P<0/0001 ،F( و ﻧﻤﺮه ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺗﺤﻮل داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﻓﺎرس و ﺗﺮک ﺑﯿﺶ از داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﻟﺮ )5/25 = P<0/01 ،F(؛ و اﺛﺮ ﺗﻌﺎﻣﻠﯽ ﺟﻨﺲ × ﻗﻮﻣﯿﺖ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮای ﻧﮕﺮشﻫﺎی ﻣﺜﺒﺖ ﻣﻌﻨﺎدار )4/22 = P <0/006 ،F( و ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ ﻧﻤﺮه در ﻧﮕﺮشﻫﺎی ﻣﺜﺒﺖ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ دﺧﺘﺮان ﺗﺮک و ﭘﺴﺮان ﮐﺮد؛ در دﺧﺘﺮان ﻗﻮم ﻟﺮ ﺑﯿﺶ از ﭘﺴﺮان ﻫﻤﯿﻦ ﻗﻮم ﺑﻮد؛ و درﻣﺠﻤﻮع ﺑﺎ آنﮐﻪ رﺷﺪ ﻧﮕﺮشﻫﺎی ﻣﺜﺒﺖ دﺧﺘﺮان و ﭘﺴﺮان ﻗﻮم ﻟﺮ در ﺣﺪ ﻣﻄﻠﻮﺑﯽ ﺑﻮد اﻣﺎ از اﻗﻮام دﯾﮕﺮ ﮐﻤﺘﺮ ﺑﻮد. ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽﺷﻮد ﺟﻨﺒﻪﻫﺎﯾﯽ از ﻣﺸﺘﺮﮐﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، رﻓﺘﺎری و ﻣﺬﻫﺒﯽ ﻫﺮﯾﮏ از اﻗﻮام ﺑﻪوﯾﮋه ﻗﻮم ﻟﺮ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺗﺤﻮل رواﻧﯽ-اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻓﺮزﻧﺪان دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ آنﻫﺎ ﺗﺎﺛﯿﺮی ﻣﻨﻔﯽ دارد، ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﺮای اﺻﻼح آنﻫﺎ ﺗﺪوﯾﻦ ﺷﻮد.
خلاصه ماشینی:
به عنوان مثال نتايج پژوهش رئيسيان زاده (١٣٨٩) بيانگر آن بود والدين داراي جهت گيري مذهبي دروني، بنا بر رابطه مستقيم اين نوع جهت گيري با شيوه فرزندپروري اقتداري، نسبت به ديگر والدين در رشد نگرش هاي مثبت رواني-اجتماعي و تربيت فرزندان موفق ترند.
نتايج پژوهش جمالي و سيف (١٣٩١) همبستگي مثبتي را بين ابعاد تحول رواني-اجتماعي دانشجويان داراي استعداد درخشان ، با تجربه - هاي تعاملي آن ها نشان داد.
پژوهش هاي ديگر رابطۀ معنيدار هويت را با بهزيستي (عليجاني، ١٣٨٥)، هويت قومي را با بهزيستي ذهني و خرده مقياس رضايت از زندگي نشان داده اند (تقيزاده ، خوش - کنش ، زاده محمدي و حبيبي، ١٣٩٣).
سطح تحول رواني-اجتماعي دانشجويان پسر در کدام يک از اقوام بيشتر است ؟ روش پژوهش حاضر از نوع مطالعه هاي علي-مقايسه اي و جامعه آماري شامل کليه دانشجويان دختر و پسر دانشگاه هاي آزاد و دولتي استان البرز بود که والدين آن ها به يکي از قوميت هاي فارس ، ترک ، کرد و لر متعلق باشند.
يافته هاي نگرش مثبت ، منفي و نتيجه مراحل هشت گانه تحول رواني-اجتماعي دانشجويان به تفکيک جنس و قوميت آن ها (٥٠ دختر و ٥٠ پسر در هر قوم ) (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول ٢ نشان ميدهد در مراحل هشت گانه تحول رواني-اجتماعي دختران ترک و پسران کرد بيشترين رشد را؛ و دختران و پسران لر کم ترين رشد را نسبت به سه قوم ديگر داشته اند.
Adolescent Psychological Development, Parenting Styles, and Pediatric Decision Making journal of Medicine and Philosophy.