چکیده:
هدف: هدف پژوهش تعیین میزان حساسیت آزمون های فراخنای عدد، کلمه و ناکلمه در سنجش حافظه کاری کودکان و ویژگی های روان سنجی این سه آزمون بود.
روش: روش پژوهش پس رویدادی و جامعه آماری تمامی دانش آموزان مدارس ابتدایی منطقه یک تهران به تعداد ۸۳۳۴۵ نفر بود، که از میان آنها با روش نمونه گیری هدف مند، تعداد ۱۷۸ دانش آموز دختر و پسر مدارس مقطع ابتدایی منطقه یک شهر تهران شامل مدارس فرزندان ایران زمین، فرزانه ۲، عدالت ۱ و ضحی در نیم سال دوم تحصیلی 94-1393 با لحاظ کردن ملاک های ورود و خروج پژوهش شامل عدم مصرف داروهای روان پزشکی، عدم بیماری جسمانی و رضایت آگاهانه جهت شرکت در پژوهش انتخاب شد. ابزار پژوهش آزمون فراخنای عدد گاترکول و پیکرینگ (۲۰۰۰)، آزمون کلمه مارکنی، اوت، پسنتی، راتی و تاولا ( ۱۹۹۳) و آزمون ناکلمه گاترکول، ویلز، بدلی و امسیل (۱۹۹۴) بود. داده ها با استفاده از تحلیل تشخیص و تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که آزمون فراخنای ناکلمه بیش ترین همبستگی را با تابع تشخیصی، و نیز توانایی بهتری برای تشخیص راست برتری دارد (31/ 14 =P= 0/009 F)؛ و آزمون فراخنای ناکلمه نیز حساسیت روان سنجی مناسبی در سنجش حافظه کاری کودکان به موازات افزایش سن دارد (36/ 22 =P= 0/006 F).
نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش آزمون فراخنای ناکلمه نسبت به آزمون های فراخنای کلمه و عدد ویژگی های روان سنجی بهتری دارد؛ و می توان از این آزمون در موقعیت های پژوهشی و بالینی استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: نتايج نشان داد که آزمون فراخناي ناکلمه بيش ترين همبستگي را با تابع تشخيصي، و نيز توانايي بهتري براي تشخيص راست برتري دارد (١٤/٣١ =F، ٠٠٠٩>P)؛ و آزمون فراخناي ناکلمه نيز حساسيت روان سنجي مناسبي در سنجش حافظه کاري کودکان به موازات افزايش سن دارد (٢٢/٣٦ =F، ٠٠٠٦ کليدواژه ها: آزمون ، حافظه کاري، عدد، فراخنا، کلمه ، ناکلمه ١*.
کارشناسي ارشد روان شناسي باليني، دانشگاه خوارزمي، تهران ، ايران 73 مقدمه از آزمون هاي ارزيابي توانمنديهاي شناختي در طيف وسيعي از اختلال ها براي اهداف متفاوتي استفاده ميشود، توانمنديهاي شناختي نيز طيف گسترده اي دارند و از آن ها ميتوان براي ارزيابي تواناييهاي شناختي، پيش بيني نتايج درماني، تخمين آسيب هاي واردشده به افراد و طراحي برنامه هاي درماني سود جست (نجاتي، ١٣٩٢ الف و ب ).
هر چند با اين حداقل حجم نمونه پيشنهادي، ميتوان تحليل را انجام داد ولي بهتر است حجم نمونه براي کوچک ترين گروه حداقل ٢٠ تا ٣٠ برابر تعداد ٧٦ فصلنامه روان شناسي کاربردي/ سال ١٠/ شماره ١(٣٧)/ بهار ١٣٩٥ متغيرهاي پيش بين يا متغير گروه بندي، ترجيحا هر کدام که بيش تر است ، باشد (ميرز، گامست و گارينو١، ١٣٩١).
در مجموع با توجه به يافته هاي پژوهش آزمون فراخناي ناکلمه از ويژگيهاي روان سنجي مناسب تري جهت ارزيابي حافظه کاري برخوردار است .
Non-Word Repetition in Children with Specific Language Impairment: A Deficit in Phonological Working Memory or in Long-Term Verbal Knowledge.
*** ٨٦ فصلنامه روان شناسي کاربردي/ سال ١٠/ شماره ١(٣٧)/ بهار ١٣٩٥ (به تصویر صفحه رجوع شود) آزمون فراخناي ناکلمه -مستقيم آزمودني گرامي، لطفا پس از شنيدن کلمات خوانده شده ، به همان ترتيبي که آزمونگر خوانده است تکرار نماييد.