چکیده:
هدف: هدف پژوهش تعیین رابطه هوش چندگانه گاردنر با اعتیاد به اینترنت بود.
روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری تمامی دانش آموزان دختر پایه هشتم دوره متوسطه اول غیردولتی شهر تهران در سال تحصیلی 1395-1394 به تعداد 1200 نفر بود. حجم نمونه طبق فرمول کوکران، 200 نفر با بهره گیری از روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب و داده ها با استفاده از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ 1996 و هوش های چندگانه گاردنر 1983 جمع آوری و جهت تحلیل داده ها از رگرسیون چندمتغیره استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد رابطه هوش تجسمی-فضایی (256/0=β، 001/0=P)، موسیقایی (168/0=β، 032/0=P) و درون فردی (235/0=β، 001/0=P) با اعتیاد به اینترنت مثبت و معنادار؛ و رابطه هوش بین فردی (419/0-=β، 001/0=P) و منطقی-ریاضی (337/0-=β، 001/0=P) منفی و معنادار است. رابطه هوش جنبشی-جسمانی (152/0=β، 073/0=P)، هوش طبیعت گرا (140/0-=β، 092/0=P) و زبانی-کلامی (004/0=β، 965/0=P) با اعتیاد به اینترنت معنادار نبود. رابطه بین اعتیاد به اینترنت با پیشرفت تحصیلی منفی و معنادار بود (216/0-=β، 001/0=P).
نتیجه گیری: از آن جا که می توان هوش بین فردی، منطقی-ریاضی را عامل بازدارنده اعتیاد به اینترنت محسوب کرد؛ پیشنهاد می شود اولیاء، مربیان، مسئولین و متخصصان آموزش پرورش، از همان آغاز ورود دانش آموزان به مدرسه در تمام مقاطع تحصیلی درس ها و فعالیت هایی را در برنامه آن ها بگنجانند که هوش بین فردی، منطقی-ریاضی دانش آموزان را ارتقاء و از این طریق اعتیاد به اینترنت را کاهش و پیشرفت تحصیلی آن ها را افزایش دهد.
خلاصه ماشینی:
naturalistic intelligence ٥٤٤ فصلنامه روان شناسي کاربردي/ سال ١٠/ شماره ٤(٤٠)/ زمستان ١٣٩٥ قانون مند است (شريفي، ١٣٨٧).
آيا رابطه اعتياد به اينترنت با پيشرفت تحصيلي منفي است ؟ روش روش پژوهش همبستگي و جامعه آماري کليه دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر تهران در سال تحصيلي ٩٥–١٣٩٤ به تعداد ١٢٠٠ نفر بود.
internet addiction measuring instrument ٥٤٨ فصلنامه روان شناسي کاربردي/ سال ١٠/ شماره ٤(٤٠)/ زمستان ١٣٩٥ کسب ميکند (ناستيزايي، ١٣٨٨).
تحليل رگرسيون و ضريب همبستگي هوش هاي چندگانه و اعتياد به اينترنت منبع مجموع مجذورات درجه آزادي ميانگين مجذورات F اثر رگرسيون 1306/123 8 10448/988 4/573* اثر باقيمانده ٦٩٨٢٨/٥١٢ ١٩١ ٣٦٥/٥٩٤ جمع ٨٠٢٧٧/٥٠٠ ١٩٩ R R٢ ضريب تعديل شده خطاي معيار برآورد 19/12 0/194 0/21 0/46** *P ٥٥٠ فصلنامه روان شناسي کاربردي/ سال ١٠/ شماره ٤(٤٠)/ زمستان ١٣٩٥ همان طور که از جدول ٣ مشخص است رابطه هوش هاي چندگانه بر اعتياد به اينترنت دانش آموزان معنادار است (٠٠٠١=P)؛ و هوش هاي چندگانه ميتواند ٢١ درصد از واريانس اعتياد به اينترنت آن ها را تبيين کند.
همچنين افرادي که هوش تجسمي-فضايي و موسيقيايي بالايي دارند؛ به دليل ويژگي تجربه جويي مايل به کسب تجربه هاي جديد و متنوع هستند، بنابراين بيش تر احتمال دارد وقت ٥٥٢ فصلنامه روان شناسي کاربردي/ سال ١٠/ شماره ٤(٤٠)/ زمستان ١٣٩٥ خود را با اينترنت سپري کنند و در نتيجه به آن وابسته شوند (سلطاني و همکاران ، ١٣٨٩).