چکیده:
هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی لگو درمانی در بهبود مهارت های اجتماعی و کاهش علائم کودکان دچار اختلال اتیسم با عملکرد بالا بود.
روش: روش مطالعه شبه آزمایشی از نوع طرح تک آزمودنی و جامعه آماری شامل 65 کودک پسر 6 تا 10 ساله دچار اختلال اتیسم با عملکرد بالا مراجعه کننده به مرکز ساماندهی درمان و توان بخشی اختلال های اتیستیک و مرکز آموزش و درمان اختلال های اتیستیک به آرا در سال 1388بود. از میان آن ها 10 کودک به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد. ابزار پژوهش مقیاس نمره گذاری اتیسم گیلیام، 1995 و نیمرخ مهارت های اجتماعی اتیسم بیلینی و هوپف (2007) بود. مهارت های اجتماعی با بهره گیری از بازی لگو در 16 جلسه، هر جلسه به مدت 60 دقیقه، هفته ای دو بار به شکل گروهی دو یا سه نفره به آن ها آموزش داده شد. ارزیابی ها در 6 مرحله، دو هفته پیش از شروع درمان، یک روز قبل از شروع درمان، بعد از هشت جلسه درمان، یک روز بعد از اتمام درمان و جلسه های پیگیری دو هفته و یک ماه بعد از اتمام درمان انجام شد.
یافته ها: نتایج تحلیل دیداری و اندازه اثر نشان داد مهارت های اجتماعی کودکان دچار اختلال اتیسم با عملکرد بالا، افزایش و علائم اتیسم ازجمله مشکلات تعاملات اجتماعی/برقراری ارتباط کاهش یافته؛ اما تغییری در رفتارهای کلیشه ای آن ها ایجاد نشده است.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه از قابلیت کاربرد و کارایی لگو درمانی برای افزایش مهارت های اجتماعی و اصلاح کفایت اجتماعی در کودکان دچار اختلال اتیسم با عملکرد بالا حمایت می کند.
خلاصه ماشینی:
emotionality, activity and sociability (EAS) temperament survey ١٧٨ فصلنامه علمي-پژوهشي روان شناسي کاربردي/ ١١(٢پياپي٤٢)/ تابستان ١٣٩٦ ١٠ و ١٦ رفتارهاي اجتماعي شامل پاسخ گويي به ديگران و تعامل مناسب با ديگران را؛ و زيرمقياس کم رويي با گويه هاي ١، ٨، ١٢، ١٤ و ٢٠ ميزان گوشه گيري کودک و ناتوانايي در برقراري ارتباط با ديگران و پذيرش افراد غريبه را ارزيابي ميکند.
خطاهاي شناختي مؤثر بر نامهرباني و راه هاي مقابله با آن ها مانند برداشت نادرست از رفتار ديگران در قالب «قصه گرگ » که با نامهرباني باعث رنجيدن ساير حيوان ها شد و اين که چگونه با تغيير و اصلاح رفتارش مهرورزي به ديگران را آموخت و در روابط بين فردي موفق شد، بيان و داستان هاي مشابهي تعريف و مقرر شد دانش آموزان براي تکليف جلسه آينده نتيجه اخلاقي داستان را توضيح دهند.
مصاديق هم دلي در رابطه مانند درک بهتر ديگران و قضاوت بهتر در مورد رفتارهاي آن ها، ارزيابي و تغيير شيوه هاي حاکي از عدم هم دلي در قصه «دو درخت » که يکي بر اثر طوفان کج ميشود و درخت ديگر به ياريش ميشتابد، بيان و ١٨٠ فصلنامه علمي-پژوهشي روان شناسي کاربردي/ ١١(٢پياپي٤٢)/ تابستان ١٣٩٦ داستان هاي مشابهي تعريف و مقرر شد دانش آموزان براي تکليف جلسه آينده نتيجه اخلاقي داستان را توضيح دهند.
هوش اخلاقي باعث کاهش مقاومت در برابر اقتدار، کينه توزي و پرخاشگري ميشود (اويسي و فرزانيان ، ١٣٩٣)، و درنتيجه بروز چنين تغييرهايي، کودک اعتماد به نفس بيش تري براي حضور در مدرسه و جمع دوست هاي خود پيدا ١٨٨ فصلنامه علمي-پژوهشي روان شناسي کاربردي/ ١١(٢پياپي٤٢)/ تابستان ١٣٩٦ ميکند.