چکیده:
امروزه فلسفه و دیدگاههای حاکم بر ارزیابی عملکرد کارکنان سازمانها تغییر کرده است و لزوم توجه به بکارگیری استراتژیهای مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان و یکپارچه کردن آنها با استراتژی منابع انسانی مشهودتر می شود. در این پژوهش سعی بر آن است که با استفاده از تئوری نقاط مرجع استراتژیک، به انتخاب استراتژی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان پرداخته شود. جامعه آماری این پژوهش کلیه روسا و متخصصین ارشد شرکت ساپکو هستند. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و از نظر روش در زمره پژوهش های توصیفی از نوع پیمایشی است. در این پژوهش ابتدا با تهیه پرسشنامهای و با استفاده از آزمونهای توزیع دو جملهای و فریدمن به بررسی سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان در وضع موجود پرداخته شد و سپس با استفاده از پرسشنامهی دیگری نظرات افراد جامعه آماری برای تعیین اندازه نقاط مرجع استراتژیک فرعی جمعآوری شد و در نهایت پس از بدست آوردن مختصات نقاط مرجع استراتژیک اصلی موقعیت استراتژی ارزیابی عملکرد کارکنان در وضع مطلوب بدست آمد. استراتژی ارزیابی عملکرد کارکنان در وضع موجود استراتژی انگیزشی و استراتژی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان، استراتژی همهجانبه مشخص شد.
خلاصه ماشینی:
"انتخاب استراتژی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان با استفاده از تئوری نقاط مرجع استراتژیک (مورد مطالعه : شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو) 1 داوود حسین پور*، سید مهدی الوانی **، علیرضا قزل *** چکیده امروزه فلسفه و دیدگاه های حاکم بر ارزیابی عملکرد کارکنان سازمان ها تغییر کرده است و لزوم توجه به بکارگیری استراتژیهای مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان و یکپارچه کردن آنها با استراتژی منابع انسانی مشهودتر می شود.
شرکت ساپکو نیز با درک اهمیت ارزیابی عملکرد کارکنان ، کانون ارزیابی ٢ را با رویکرد توجه و استفاده از توانمندیها و ظرفیت های نیروهای مستعد داخل سازمان ، افزایش روحیه کارکنـان و افزایش کیفیت متصدیان پست های سطوح سرپرستی (رده های مسئول گروه کارشناسی، رییس و مدیر) از اواخر ١٣٨٤ و با همکاری شرکت ایران خودرو مورد استفاده قرار داده است ولی بـه طـور کلی، مسولان از روش ها و سیستم های مورد استفاده برای ارزیابی عملکرد کارکنان به دلایلی از جمله پیچیدگی فرآیند ارزیابی، وجود کاستیهایی در سیستم ارزیابی و یکپارچه نبودن روش هـای ارزیابی عملکرد کارکنان با استراتژی منابع انسانی و دیگر استراتژیهای شرکت ، رضایت نداشـته و همواره یکی از دغدغه های اصلی مدیران یافتن مناسب ترین استراتژی بـرای ارزیـابی عملکـرد کارکنان شرکت خود بوده است ؛ از این رو برای حل چنین مساله ای در ایـن مقالـه سـعی بـر آن 1.
مقادیر ضریب اهمیت نقاط مرجع استراتژیک (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به مقادیر به دست آمده (٦٦/٥ برای کنترل بازده و ٤٧/٧٥ بـرای بـازار کـار خـارجی بـه عنوان ابعاد SRP)، استراتژی مناسب برای ارزیابی عملکرد کارکنان ساپکو با توجـه بـه مـاتریس SRP زیر و طبق مدل مورد استفاده در پژوهش ، استراتژی همه جانبه میباشد (نمودار ١)."