چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی ادراک بازیگران اصلی تدوینکننده قانون مدیریت خدمات کشوری و کارکنان دانشگاه تهران از عدالت سازمانی انجام پذیرفته است و در آن، 120 نفر از کارکنان دانشگاه تهران با روش نمونهگیری گروهی انتخاب شدهاند و برای جمعآوری دادهها از آنان، از پرسشنامهای محققساخته بر مبنای مواد قانون مدیریت خدمات کشوری، با توجه به ابعاد سهگانه عدالت سازمانی (توزیعی، رویهای و اطلاعاتی)، استفاده شد. 13 نفر از بازیگران اصلی تدوینکننده قانون مدیریت خدمات کشوری نیز به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند و با مصاحبه نیمهساختاریافته، دادههای مورد نیاز از آنان گردآوری شد و بر این اساس، فرضیههای پژوهش، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان دادند که بازیگران اصلی تدوینکننده قانون مدیریت خدمات کشوری و کارکنان دانشگاه تهران، قانون مدیریت خدمات کشوری را از حیث رعایت عدالت سازمانی در سه بعد: عدالت توزیعی، عدالت رویهای و عدالت اطلاعاتی، عادلانه ادراک کردهاند؛ و بازیگران اصلی تدوینکننده قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون مذکور را نسبت کارکنان دانشگاه تهران، به شکل معناداری عادلانهتر ارزیابی کردهاند.
خلاصه ماشینی:
"بررسیدیدگاه هایبازیگران خط مشیگذاریومخاطبان آنها درباره عدالت سازمانی(موردمطالعه :قانون مدیریت خدمات کشوری) مهنازنیکبخت *،سیدمهدیالوانی **،علیاصغرپورعزت ***،علیاصغر سعدآبادی ****،سیداحمدحسینی *****١ چکیده این پژوهش با هدف بررسی ادراک بازیگران اصلی تدوین کننده قانون مدیریت خدمات کشوری و کارکنان دانشگاه تهران از عدالت سازمانی انجام پذیرفته است و در آن ، ١٢٠ نفر از کارکنان دانشگاه تهران با روش نمونه گیری گروهی انتخاب شده اند و برای جمع آوری داده ها از آنان ، از پرسشنامه ای محقق ساخته بر مبنای مواد قانون مدیریت خدمات کشوری، با توجه به ابعاد سه گانه عدالت سازمانی (توزیعی، رویه ای و اطلاعاتی)، استفاده شد.
میانگین امتیازات پاسخ های دو گروه مورد بررسی بنابر آنچه در نمودار شماره یک آمده است ، میتوان گفت که بازیگران اصلی در تدوین قانون مدیریت خدمات کشوری، به طور میانگین با عادلانه بودن این قانون کاملا موافق بوده اند، اما کارکنان دانشگاه تهران نسبت به عادلانه بودن قانون مذکور، نظر موافق داشته اند.
از این رو میتوان گفت که فرضیه اصلی سوم و فرضیه های فرعی آن مورد تأیید قرار گرفته اند و بدین ترتیب ، مشخص میشود که تفاوت معناداری میان ادراک بازیگران اصلی تدوین کننده قانون مدیریت خدمات کشوری و کارکنان دانشگاه تهران درباره میزان رعایت عدالت سازمانی در این قانون وجود دارد.
نتایج مندرج در جدول چهار، میانگین رتبه های مربوط به هر شاخص مورد بررسی در هر کدام از دو گروه مورد بررسی را نشان میدهد و بیانگر آنند که بازیگران اصلی تدوین کننده قانون مدیریت خدمات کشوری، این قانون را از حیث رعایت عدالت سازمانی (در هر سه بعد مورد بررسی)، بیشتر از کارکنان دانشگاه تهران ارزیابی کرده اند."