چکیده:
جوامع، فضیلت را عنصر جداییناپذیر شهروندی خوب میدانند، با این تصور که میتواند زمینهساز شکوفایی روابط متقابل اثربخش میان افراد و برقراری ثبات اجتماعی در سازمان باشد. ویژگیهای شخصیتی اخلاقمدار که از ادراک جمعی حاصل از رفتار برتر و متعالی سازمان در طول حیات یک کسبوکار فراگرفته میشوند، باعنوان «فضیلت سازمانی» مفهومسازی شده است. توجه به پدیده فضیلت سازمانی وامدار ظهور پارادایم مثبتگرایی در عرصه پژوهشهای سازمانی است؛ ازاینرو پژوهش حاضر با درنظرگرفتن چنین رویکردی در پی تبیین نقش میانجیگری ادراک از فضیلت سازمانی بر رابطه میان سرمایه روانشناختی مثبت و رفتار شهروندی خواهد بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، از میان 1853 نفر از کارکنان 23 دستگاه اجرایی مشمول بودجه جاری استان یزد، تعداد 324 نفر انتخابشده و به منظور گرداوری دادهها از پرسشنامهای مشتمل بر پنج متغیر در مقیاس پنجنمرهای لیکرت استفاده شد. روایی پرسشنامه به روش صوری- محتوایی و پایایی آن با محاسبه ضرایب آلفای کرونباخ برای هر متغیر محاسبه و بااستفاده از مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر از طریق نرمافزار لیزرل، تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش انجام شد. یافتههای پژوهش، ضمن تایید رابطه میان سرمایه روانشناختی مثبت و رفتار شهروندی، نقش واسط ادراک از فضیلت سازمانی را تصدیق میکند.
خلاصه ماشینی:
توجه به پدیده فضیلت سازمانی وامدار ظهور پارادایم مثبت گرایی در عرصه پژوهش های سازمانی است ؛ ازاین رو پژوهش حاضر با درنظرگرفتن چنین رویکردی در پی تبیین نقش میانجیگری ادراک از فضیلت سازمانی بر رابطه میان سرمایه روان شناختی مثبت و رفتار شهروندی خواهد بود.
ادراک از فضیلت سازمانی باعث میشود تا عواطف مثبت در کارکنان برانگیخته شده و رفتارهای سودمند، همدلانه و توأم با احترام بیشتری از سوی کارکنان بروز یابـد ( Spector and ٢٠٠٨ ,Luthans &Avey, Wernsing ;٢٠٠٣ ,Bagozzi ;٢٠٠٢ ,Fox)، در افـراد تصـاویر مثبتی از سازمان شکل گیرد، هویت سازمانی در آن هـا ارتقـاء یابـد، اعتمـاد و احسـاس وفـاداری بهبودیافته ، به طوریکه حفظ و تقویت شهرت سازمانی را باعث شود؛ در نهایت موجب میشود تـا کارکنان برای انجام بهتر وظایف و به نفع کل سازمان تلاش کنند.
ازآنجاکه در این پژوهش سعی شده تأثیر سرمایه روان شناختی بر بروز رفتارهای شهروندی از طریق ادراک از فضیلت سازمانی تبیین شود و تاکنون چنین الگوی نظری بررسی نشده است ، بنابراین این پژوهش جزو پژوهش های توسعه ای است .
این پژوهش از نظر هدف ، تبیینی است و به تبیین روابط علی میان متغیرهای سرمایه روان شناختی مثبت (متغیر مستقل )، ادراک از فضیلت سازمانی (متغیرهای میانجی) و رفتار شهروندی (متغیر وابسته ) میپردازد.
به منظور بررسی تأثیر سرمایه روان شناختی مثبت در بروز رفتارهای شهروندی از طریق متغیر میانجی ادراک از فضیلت سازمانی مدل مفهومی طراحی شد و برای بررسی مناسب بودن مدل و آزمون فرضیه های پژوهش از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از روش تحلیل مسیر توسط نرم افزار LISREI استفاده شده است .