چکیده:
ابراز نظر و ایده جز جدانشدنی و ضروری تصمیمهایی است که افراد در محیطهای کاری میگیرند. وجود جوّ سازمانی مناسب برای ابراز نظر نیز حیاتی است؛ ازاینرو باید شرایطی در سازمان فراهم باشد که کارکنان بتوانند بهراحتی به ابراز نظر بپردازند و ایدههای مفید خود را برای حل مشکلات سازمان ابراز کنند. برای فراهمکردن چنین جوّ و شرایطی سبک رهبری مدیران سازمان و نحوه برخورد آنها بسیار تاثیرگذار است؛ ازاینرو در این پژوهش به بررسی تاثیرات رهبری اخلاقی بر سکوت و آوای سازمانی و عملکرد کارکنان پرداخته میشود. ابتدا متغیرهای یادشده تشریح و در ادامه با توجه به مرور مبانی نظری موضوع، فرضیههای مناسب مطرح میشوند. دادههای موردنیاز برای بررسی فرضیهها از میان کارکنان «دانشگاه گیلان» جمعآوری شد و برای تحلیل دادهها، روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی بهکار رفت. با توجه به تحلیلهای اکتشافی انجامگرفته ابعاد آوای نوعدوستانه، آوای تدافعی و آوای مطیع بهعنوان ابعاد آوای سازمانی و ابعاد سکوت مطیع، سکوت دفاعی، سکوت نوعدوستانه و سکوت فرصتطلبانه بهعنوان ابعاد سکوت سازمانی شناخته شد؛ سپس فرضیههای اصلی و فرعی موردبررسی قرار گرفت. نتایج نشاندهنده تاثیرگذاری رهبری اخلاقی بر سکوت و آوای سازمانی است؛ همچنین با توجه به فرضیههای پژوهش به بررسی تاثیرات سکوت و آوای سازمانی بر عملکرد پرداخته شد که تاثیرگذاری سکوت و آوای سازمانی نیز بر عملکرد کارکنان نیز به اثبات رسید
خلاصه ماشینی:
برای فراهم کردن چنین جو و شرایطی سبک رهبری مدیران سازمان و نحوه برخورد آن ها بسیار تأثیرگذار است ؛ ازاین رو در این پژوهش به بررسی تأثیرات رهبری اخلاقی بر سکوت و آوای سازمانی و عملکرد کارکنان پرداخته میشود.
پژوهشگران تلاش کرده اند تا با توجه به انگیزه های مختلف کارکنان در بروز رفتار سکوت و آوا، انواع مختلفی از سکوت و آوای سازمانی را برشمارند ( Van; ;Morrison & Van Dyne & LePine, 1998 Dyne, Ang, & Botero, 2003)٢٠٠٠ ,Milliken)؛ اما علیرغم این تلاش ها هنوز دو شکاف مهم در درک این پدیده وجود دارد.
یکی از این مؤلفه هایی که میتواند بر سکوت سازمانی و همچنین چگونگی بیان ایده ها و نظرهای کارکنان تأثیرگذار باشد، نگرش سرپرستان و رهبران سازمان است ( & Morrison ٢٠٠٠ ,Milliken).
حال با توجه به ویژگیهای ارائه شده برای رهبران اخلاقی باید دید که آیا این ویژگیها میتواند به ازبین بردن جو سکوت سازمانی کمک کند و شرایط را برای بروز ابعاد مثبت رفتار آوا در کارکنان فراهم سازد؟ در این پژوهش ضمن تعریف و بررسی ابعاد مختلف متغیرهای رهبری اخلاقی، سکوت و آوای سازمانی، روابط بین این متغیرها و تأثیرگذاری آن ها بر عملکرد کارکنان تشریح میشود.
این نتیجه با یافته های پژوهش زهیر و اردوغان (٢٠١١)، همراستا است که رابطه منفی بین سکوت مطیع و عملکرد کارکنان را اثبات کردند (٢٠١١ ,Erdogan &Zehir ).