Skip to main content
فهرست مقالات

نفوذ به نیمه ممنوعه

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : کودک ، داستان ، کودک و نوجوان ، بزرگسال ، تورمد هاوگن ، یوآکیم ، کلاوس ، ادبیات کودک و نوجوان ، کتاب ، ترس

خلاصه ماشینی:

"آنان به جای نشان دادن‌ بیماری و سلامت،به عنوان اجزایی مکمل از واقعیت زندگی،مداد پاک‌کنی به‌ دست کودک می‌دهند تا هیولای درد را پاک کند و از بین ببرد!2 مشخص نیست این نگاه فاصله‌گذار که دنیای بزرگسال و دنیای کودک را به‌ دو تکه از هم جدا تقسیم می‌کند و یکی را سرشار از رنج و بدبختی و دیگری را مملو از سعادت و رفاه می‌داند،از کجا ریشه گرفته است؟این طرز تلقی،آن‌چنان جا افتاده و تقدیس شده که اگر کسی خلاف آن حرکت کند،پنداری که گناهی بزرگ‌ و نابخشودنی مرتکب شده است. تورمد هاوگن،اما در ردیف معدود نویسندگانی است که خود را از سلطه نیمه‌ حاضر تعمیم یافته به کلیت کودک،می‌رهاند و با داستان«پرندگان شب»،جلوه‌های‌ پنهان روح و روان کودک را بازکاوی و شناسایی می‌کند. )را در روحیه خودش دارد،هم همراه دیگر همکلاسی‌هایش در آزار و اذیت و تمسخر و تحقیر دوستان ضعیف‌ترش شرکت می‌جوید و از این شرارت جمعی به وجد می‌آید و حظ می‌کند و در عین‌ حال،به این طریق،خود را در پناه‌ قدرت و حمایت آنان قرار می‌دهد تا از کتک خوردن و تحقیر شدن‌ مصون بماند(عینا شبیه به همین‌ مناسباتی که در دنیای سیاست و اقتصاد کلان سالان جریان دارد)، اما در کنار همین صحنه‌های‌ خشن و همراه با این فضاهای‌ ناانسانی،یوآکیم در یک رابطه‌ عاطفی خاص که بی‌کلام و با نگاه شکل می‌گیرد،به«مای‌ بریت»همکلاسی خود نزدیک‌ می‌شود و صمیمیت و دوستی بی‌غل‌ و غش کودکانه‌ای را تجربه می‌کند. نویسنده نگاهی چند وجهی و مجموعه‌ای‌ خود را در اینجا نیز حفظ می‌کند و نمی‌خواهذ ذهن کودک را حتی به صورت‌ غیر مستقیم،به یک هدف از پیش تعیین شده هدایت کند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.