چکیده:
در این پژوهش به منظور تبیین نقش نهادها و انواع سیاست های مداخلهای نهادی در اشاعه
نوآوری های فاوا در کشور، نخست از طریق مطالعات نظری، ریشه های مبحث نوآوری بررسی و عنوان
میشود. مطالعات گذشته در زمینه نوآوری در اقتصاد نئوکلاسیک و نظریه سازمان برای توضیح
پویایی های تغییرات نوآورانه در حوزه فاوا کفایت نمیکند؛ بلکه دیدگاهی وسیع تر که برگرفته از مکتب
نهادگرایی در اقتصاد و نو نهادگرایی در جامعهشناسی است، مبنای قوی تری برای فهم نقش نهادها در
نوآوری فاوا فراهم میآورد؛ همچنین از طریق انجام مصاحبههای تخصصی و استفاده از پرسشنامه،
فهرستی از مهم ترین نهادهای موثر در توسعه نوآوری های فاوا در سه سطح نهادهای فیزیکی
)سازمان ها(، مقرراتی )قوانین( و عرفی )هنجارهای فرهنگی( شناسایی و معرفی شده است. به علاوه، انواع
سیاست های مداخله نهادی در زمینه اشاعه فاوا در کشور در قالب مدلی دوبعدی و به مدد ارائه نمونههای
تجربی بررسی و تحلیل شده است. درنهایت ضمن تاکید بر ضرورت توجه به عوامل نهادی در اشاعه
نوآوری فاوا، چنین نتیجهگیری شده است که شکلگیری سیاست های اثربخش نهادی در زمینه فناوری
اطلاعات از طریق فهم نقش چندوجهی نهادها در فرایند نوآوری و مقتضیات حاکم بر آن ها تسهیل
می شود.
خلاصه ماشینی:
"ir طرح مسأله وجود روایاتی در اخبار شیعه و سنی همانند روایت «أعطیت السور الطوال مکان التوراة و أعطیت المئین مکان الإنجیل و أعطیت المثانی مکان الزبور و فضلت بالمفصل ثمان و ستون سورة» (کلینی، 2/601)، به لحاظ محتوایی دربردارنده سورههایی هستند که تحت یک عنوان کلی نامگذاری شده و هر دسته بهجای یکی از کتب مقدس پیشین قرار گرفتهاند، بدین گونه که «طوال» بهجای تورات، «مئین» بهجای انجیل و «مثانی» بهجای زبور نازل شده است و آخرین قسم از این گروه شامل سورههای پایانی قرآن یعنی «مفصل» میباشند که بر اساس روایت، فضیلتی بر پیامبر6 محسوب میشوند.
جمعبندی سندی سند روایت کافی مسند است؛ زیرا سلسله سند تا معصوم متصل میباشد (شانهچی، 85) و رجال آن علیبن ابراهیم، صالحبن السندی و جعفربن بشیر دارای توثیق خاص17 از سوی رجالیان هستند و لفظ ثقه در مصادر رجالی برای ایشان بهکار برده شده است و همچنین سعد الاسکاف در روایتی، دارای تصریح امام محمدباقر7 مبنی بر تمجید از وی در امر قصهگویی است که بدین وسیله در حق ائمه معصومین: و در فضل ایشان سخن میرانده (کشی، 215) و همچنین به دلیل نقل افراد ثقهای چون علیبن ابراهیم قمی، صالحبن السندی و جعفربن بشیر از او و نقل روایت صاحب کتاب کافی و درج نام وی در کتاب «معالم العلماء» ابن شهرآشوب از مصادر مهم متقدم رجال شیعه، حدیث او در زمره احادیث صحیح قرار میگیرد (خویی، 1/43)."