چکیده:
هدف پژوهش حاضر نظریهپردازی در ارتباط با فرایند تسهیم دانش بین اعضای هیات علمی در محیطهای دانشگاهی است. به این منظور با استفاده از راهبرد پژوهشی نظریهپردازی داده بنیاد، ضمن مصاحبه فردی با 16 نفر از اعضای هیات علمی، تجارب اعضای هیات علمی در ارتباط با فرایند تسهیم دانش با رویکردی کیفی و استقرایی مورد مطالعه قرار گرفت و با استفاده از طرح نظاممند، با پشت سر گذاشتن مراحل مختلف مفهومپردازی، نظریهای در این زمینه تکوین یافت. نتایج تحلیل دادهها در طی سه مرحله، کدگذاری باز، محوری و انتخابی حاکی از 9 مقوله اصلی بود که مقاله حاضر یافتههای مطالعه را در قالب مدل پارادایمی شامل: شرایط علّی (انگیزههای درونی و بیرونی)؛ مقوله کانونی (تمایل اعضای هیات علمی به تسهیم غیرمستقیم دانش با همکاران)؛ راهبردها / تعاملات تسهیم دانش (فردی، نوشتاری و شبکهساز)؛ زمینه یا بستر (بستر درون فردی، بستر سازمانی)؛ شرایط مداخلهگر (نگاه به دانشآفرینی دانشگاهی) و رهآورد (پیامد فردی و گفتمانزایی بیننسلی و بینرشتهای) و روابط بین ابعاد مختلف آنرا در محیطهای دانشگاهی، تحلیل مینمایند.
This study seeks to conceptualize
knowledge sharing process among faculty
members at academic contexts. With inductive
approach, the method of study was the
systematic grounded theory. Sixteen semistructured
interviews were conducted in two
Iranian universities to explore the way
respondents’ share their knowledge of teaching
and research with their colleagues. The
qualitative findings with paradigmic model
explored nine main components in knowledge
sharing among faculty members which are: (a)
causal conditions(internal motivators, external
motivators) (b), main category (willingness to
share knowledge indirectly with colleagues)(c),
written, personal and networking as the strategy
(d), context (interpersonal context,
interorganizational context) (e), Intervening
conditions (perspectives in knowledge
production) (f),outcomes (individual outcomes
and making intergenerational and
interdisciplinary dialogue).
خلاصه ماشینی:
"از سوی دیگر این یافته های پژوهشی و مطالعات آموزش عالی اندک در درون کشور نیز نشان می دهد که در زمان آغاز پژوهش کنونی ، در مطالعات آموزش عالی کشور، مدل مفهومی که به کشف و تبیین فرایند تسهیم دانش در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی با رویکرد کاوشی و استقرایی بپردازد، موجود نبود و مطالعات موجود در کشور صرفا به شناسایی ابعادی از این پدیده با تبیین برخی از مولفه ها و عوامل موثر بر فرایند تسهیم دانش و در برخی از موارد به نگرش سنجی اعضای هیات علمی درخصوص تسهیم دانش پرداخته اند (به - طور مثال : مطالعه حسین قلی زاده و میرکمالی ، ١٣٨٩؛ سهرابی یورتچی و همکاران ، ١٣٨٩؛ الوانی و همکاران ، ١٣٨٨؛ علیزاده و همکاران ، ١٣٨٩)، البته باید اشاره نمود که در کشور در ارتباط با مدیریت دانش و دانش آفرینی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مطالعات متعددی صورت گرفته است (به طور مثال : مطالعات اعرابی و موسوی ، ١٣٨٨؛ نادی ، ١٣٨٦؛ خاکپور، ١٣٨٩؛ محمدی فاتح ، ١٣٨٦؛ بابازاده ، ١٣٨٦؛ لاهیجیان ، ١٣٨٥؛ طالب نژاد، ١٣٨٧، نمونه هایی از این مطالعات به شمار می روند).
Factors affecting attitudes and intentions towards knowledge sharing in the Dubai Police Force, International Journal of Information Management, In Press, Corrected Proof, Available online 11 January2012."