چکیده:
تنوع سرمایه انسانی، به عنوان فرصتی برای سازمان ها در خلق نوآوری و دانش آفرینی ملاحظه شده است؛ اما سازمان ها از نظر توجه به این فرصت با هم تفاوت دارند. این پژوهش درصدد آسیب شناسی تنوع سرمایه انسای در آموزش عالی بود. روش پژوهش آمیخته و جامعه آماری پژوهش در بخش کی پژوهش، کارکنان دانشگاه های دولتی در سال تحصیلی 1392-1393 (n=6493) بودند که با نمونه گیری تصادفی طبقه ای (N=363) در این پژوهش حضور داشتند. برای گردآوری داده ها در این بخش از پرسشنامه 40 سوالی عدلی (1388) استفاده شد. روایی پرسشنامه را متخصصان تایید کردند و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 0/80 محاسبه شد. در بخش کیفی پژوهش، اطلاع رسان ها، صاحب نظران و خبرگان در حوزه تنوع سرمایه انسانی، با نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها در این بخش، از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. داده ها در بخش کمی با t تک نونه ای و نرم افزار (spps 18) تحلیل شدند. در بخش کیفی، تحلیل داده ها به شیوه مقوله بندی انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد تنوع سرمایه انسانی در نظام آموزش عالی از وضعیت نامطلوبی برخوردار است. نظام آموزش عالی با خلق تنوع و مدیریت آن، می تواند از مزایای تنوع سرمایه انسانی برخوردار شود.
Workforce diversity is regarded as an opportunity for organizations to create innovation and knowledge, but different organizations look at this subject differently. The purpose of this study is to determine the challanges of workforce diversity in higher education from the perspective of academic staff in Tehran. The purpose of this study is practical and the data was collected in a mixed (quantitative - qualitative) method. In the quantitative section, statistical population consisted of the entire employees of Alzahra, Tehran, Shahid Beheshti, Kharazmi and Allameh Tabatabai universities in the 93-92 educational year (N= 6493) from which, using a random stratified sampling method, 363 cases were selected and tested. In this section the 40- item questionnaire of Adli(1388) on “diversity management ”was used. The validity of questionnaire was prooved by surveying academic experts and scholars. The reliability of the questionnaire using Cronbach's alpha was calculated (0.80).In the qualitative section the population consisted of experts in the field of diversity management, from which 6 experts were selected by using a purposeful sampling. In this section according to the literature and questionnaires findings semi-structured interview with experts on diversity management was conducted. For data analysis of questionnaires one-sample t-test and were performed by using SPSS software. The qualitative data analysis was conducted by means of categorization method. The results showed that diversity in higher education is undesirable which was similar to the results of interviews with experts .Therefore, it is recommended that in order to exit from the current situation, attention to four factors of culture, law, education and structure should be paid and major revision to the rules and structure of the higher education system should be made.
خلاصه ماشینی:
آسیب شناسی تنوع سرمایه انسانی در آموزش عالی سهیلا مختاری ١، فریبا عدلی ٢ و پروین احمدی تنـوع سـرمایه انسـانی ، بـه عنـوان فرصـتی بـرای سازمان ها در خلـق نـوآوری و دانش آفرینـی ملاحظـه شـده است ؛ اما سازمان ها از نظر توجه به این فرصت با هم تفـاوت دارند.
عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا (س ) مقدمه در سال های اخیر سرعت پیشرفت علم و فناوری منجر شده که مدیران اغلب سازمان ها، مدیریت سرمایه انسانی را مهم ترین مسیر برای بقا و برتری خود بدانند.
میلیکن و مارتینز در این ارتباط میگویند: تنوع یک شمشیر دو لبه است اگر خوب مدیریت شود، فرصت برای خلاقیت و نوآوری ایجاد میکند از طرف دیگر، اگر مدیریت مناسبی نداشته باشد احتمال دارد که اعضای گروه ناراضی شوند و ماهیت هدف های گروهی از بین برود (خداداد حسینی و همکاران ، ١٣٩٠).
توجه به این موضوع در نظام آموزش عالی که جایگاه مهم و حساسی در ایجاد تغییرات در افراد دارد و به عنوان الگویی برای سایر سازمان ها شناخته میشود، از اهمیت دو چندان برخودار است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) یافته های پژوهش در ارتباط با سوال اول پژوهش ،وضعیت تنوع سرمایه انسانی در آموزش عالی چگونه است ؟ برای پاسخ به این سوال ، از آزمون t تک نمونه ای استفاده شد (جدول ٥).
B. (2013), "Top Management Team Diversity, Quality Decisions and Organizational Performance in the Service Industry", Journal of Management and Strategy, Vol. 4, No. 1.
(2012), "Workforce Diversity Management: Biggest Challenge for 21st Century Managers", Journal of Multidisciplinary Research,Vol. 2 Issue 4 Ewoh, A.