چکیده:
هدف پژوهش حاضر پیش بینی سلامت روان معلمان بر اساس متغیرهای رضایت زناشویی، خودکارآمدی، حمایت اجتماعی و وضعیت اقتصادی- اجتماعی، با میانجی گری رضایت شغلی به منظور ارایه مدل بوده است. روش: با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، طرح پژوهش غیرآزمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی و متوسطه دوم شهرتهران(29468 نفر) بوده است که از میان آنها تعداد 447 نفر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای برای اجرای پژوهش انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه سلامت عمومی (28-GHQ )، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران(1982)، پرسشنامه حمایت اجتماعی واکس و همکاران (1986)، پرسشنامه رضایت شغلی دانت(1966)، مقیاس رضایت زوجیت افروز(1389) و فرم محقق ساخته(مشخصات فردی) استفاده به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از شاخص های آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل رگرسیون چندمتغیری، تحلیل مسیر) استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که متغیر رضایت شغلی به عنوان متغیر میانجی نمیتواند رابطه بین متغیرهای خودکارآمدی، حمایت اجتماعی، وضعیت اقتصادی-اجتماعی و رضایت زناشویی را با سلامت روان میانجی گری نماید. با توجه به رابطه معنادار و مستقیم بین متغیرهای خودکارآمدی، رضایت زناشویی و وضعیت مسکن با سلامت روان میتوان گفت که مدل در سه مسیر خودکارآمدی به سلامت روان، رضایت زناشویی به سلامت روان و وضعیت مسکن به سلامت روان برازش دارد. بنابراین نتیجه گرفته می شود که متغیرهای خودکارآمدی، رضایت زناشویی و وضعیت مسکن اثر مستقیمی بر روی سلامت روان دارند و می توانند سهمی(23درصد) از واریانس سلامت روان را تبیین و پیش بینی نمایند. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که با بکارگیری شیوه هایی برای افزایش خودکارآمدی معلمان در دوره تربیت معلم، ارتقای وضعیت اقتصادی- اجتماعی و افزایش رضایت زناشویی ایشان در دوره اشتغال می توان به ارتقای سطح سلامت روان و افزایش رضایت شغلی در بین آنها کمک نمود.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نشان داد که متغیر رضایت شغلی به عنوان متغیر میـانجی نمی تواند رابطه بین متغیرهای خودکارآمدی ، حمایـت اجتمـاعی ، وضـعیت اقتـصادی - اجتماعی و رضایت زناشویی را با سلامت روان میانجی گری نماید.
Nagai, Tsuchiya, Toulopoulou, Takei & Nori میویانگ ١، ٢٠١٤؛ روئینی ، ١٣٩٠؛ خیاطان ، احدی ، کامکار و نفیسی ، ١٣٩١؛ اعتصامی فرد، ١٣٨٩) حاکی از آن است که بین رضایت شغلی و سلامت روانـی معلمـان رابطـه معنـاداری وجـود دارد.
بحث و نتیجه گیری هدف اصلی پژوهش حاضر پیش بینی سـلامت روان معلمـان بـر اسـاس متغیرهـای رضـایت زناشویی ، خودکارآمدی ، حمایت اجتماعی و وضعیت اقتصادی - اجتماعی ، با میانجی گری رضـایت شغلی به منظور ارایه مدل بوده است .
Muris شخصی به عنوان یکی از عوامل اقتصادی مهم در زندگی افـراد مـی توانـد تـا حـدودی امنیـت و آسایش روانی آنها را تأمین نموده و موجب ارتقای سطح سلامت روان افراد شود همان طوری که در برخی پژوهش های انجام گرفته نیز این مطلب تایید شده است .
امـا بـا نتـایج پـژوهش اعتصامی فرد (١٣٨٩) که نشان داد بین سلامت روان و رضـایت شـغلی رابطـه معنـاداری وجـود دارد، و با نتایج پژوهش بخشایش و آذرنیاد (١٣٩١)که نشان داد بـین رضـایت شـغلی و سـلامت روانی معلمان رابطه منفی معناداری وجود دارد و نیز با نتایج پژوهش ناگی ، تاس چیا ، تولوپولـو، تاکی ، و نوری ٢(٢٠٠٧) که نشان داد سلامت روانی پـایین معلمـان مـدارس ژاپـن ، بـه خـصوص معلمان زن ، با نارضایتی شغلی مرتبط شده بود.
NewYork: Information age publishing Zimmermann, Linda; Uterbrink, Thomas; Pfeifer, Ruth; Wirsching, Michael; Ruse, Uwe; Stobel, Ulrich; Nubling, Matthias; Buhl-Griebhaber, Veronika; Frommhold, Markus; Schaarschmidt, Uwe; Bauer, Joachim.