چکیده:
یادگیری معکوس رویکرد نسبتا جدیدی در تدریس است. در این رویکرد، برای ارتقاء یادگیری فعال و افزایش میزان مشغولیت ، جایگاه سخنرانی معلم در کلاس و تکلیف منزل با هم جابهجا میشود؛ بهعبارتدیگر، سخنرانی و تدریس معلم به منزل و تکلیف و فعالیت به کلاس انتقال مییابد. این مطالعه به بررسی تاثیر روش معکوس در آموزش نومعلمان زبان انگلیسی پرداخته است؛ روش معکوس تا چه میزان بر مشغولیت و نگرش نومعلمان در توسعه حرفهای آنها اثرگذار است. به این منظور تعداد 150 معلم زن که زبان انگلیسی تدریس میکردند، از موسسههای مختلف و مدارس غیرانتفاعی شهر تهران به روش هدفمند انتخاب شدند. معلمها به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرارداده شدند. دورة «مدیریت کلاس» به مدت شش هفته برگزار شد. برای جمعآوری داده از پرسشنامه استفاده شد. نتایج بهدستآمده نشان داد که میزان مشغولیت معلم هادر کلاس معکوس در مقایسه با کلاس سخنرانیمحور یا کلاس سنتی بیشتر بودو نگرش معلمها به مدل توسعة حرفهای معکوس مثبت بود.
Flipped learning is a relatively new approach in teaching. In flipped learning the place of teachers lectures and the homework is reversed to enhance active learning and engagement. This study was done to examine the effect of flipped classroom on English language novice teachers engagement and to examine their attitude towards flipped classroom. About 150 English female teachers were selected among different institutes and private schools of Tehran. The teachers were divided randomly into experimental and control groups. There were 75 teachers in two flipped classrooms and 75 teachers in two traditional classrooms. They were taught a course of classroom management in 6 weeks. Data was collected by a questionnaire which was completed by teachers to examine their perception of their engagements and their attitudes on flipped professional development. Results indicated that teachers in flipped professional development had higher engagement levels than teachers in lecture-based classes. Furthermore teachers had a positive attitude toward this instructional model.
خلاصه ماشینی:
از یکسو، تکالیفی که قبلاً در کلاس سنتی در منزل انجام می شد، اکنـون در کـلاس درس انجام می شود و موجب فعالیت بیشتر در کلاس می شود (اندرسـون،٢٠١٢) و از سـویی دیگـر، تدریس معلم که سخنرانی محور بود، اکنون به شکل ویدئو یا متن یا محتوای صـوتی درآمـده و به منزل منتقل می شود و به فراگیر امکان می دهد تا این مواد آموزشی را هر چند بـار کـه مایـل باشد، تماشا یا مطالعه کند و متناسب با سرعت خود، مشغول یادگیری شـود (بـرگمن و سـمز، .
Problem Based Learning Flipped Classroom 1 ٢-٣-٥- کلاس معکوس پرسشگرانه این الگو بیشتر در کلاس های علوم کاربرد دارد.
در مقایسه با تحقیق هایی که در حوزههای علمی مختلف انجام گرفته است ، تحقیـق انـدکی در مورد اثربخشی این الگو در آموزش معلم ها و توسعة حرفه ای آنها انجام شده اسـت ؛ بـرای نمونه ، ووگان (٢٠١٤ ) در مطالعة موردی خود که در مـورد اثربخـشی کـلاس معکـوس بـر مشغولیت معلم ها در کلاس هـای پـیش از خـدمت تحقیـق کـرده اسـت ، بـا اسـتفاده از نتـایج به دست آمده، از روایت معلم ها و مشاهداتش از آنهـا، نـشان داد کـه میـزان تأمـل و پرسـش معلم ها درکلاس معکوس بیشتر بوده است .
Examining the effects of the flipped model of instruction on student engagement and performance in the secondary mathematics classroom: An action research study.
A Flipped Classroom Approach to Teaching Systems Analysis , Design and Implementation ,Journal of Information Technology Education, 14: 219–241.
Measuring Student Engagement in a Flipped Athletic Training Classroom , Athletic Training Education Journal ,10(4): 315–322.