چکیده:
در سالهای اخیر سهم شبکههای تلویزیونی ماهوارهای در سبد مصرفی مخاطبان بهویژه جوانان افزایش زیادی را نشان میدهد و همین امر مسئولان و سیاستگذاران را به جستجوی پاسخ این سؤال واداشته که چه دلایلی باعث جذابیت برنامههای این شبکهها بهویژه شبکه منوتو، بهعنوان پربینندهترین شبکه ماهوارهای در حال حاضر، و تماشای آن توسط مخاطبان شده است. این تحقیق باهدف پاسخ بهاین دغدغه طراحی و به روش مصاحبه فردی و گروهی با جوانان تهرانی اجرا شده است. مصاحبههای انجام شده به روش تحلیل مضمونی مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج حاصل از مصاحبهها نشان میدهد که جوانان برای تماشای شبکههای ماهوارهای و جذابیت آنها از پانزده دلیل مشخص نام میبرند که میتوان آنها را ذیل چهار مفهوم اصلی شامل بازنمایی ممنوعهها، صمیمیت و جوانی، قدرت بخشیدن به مخاطب و اطلاعات ـ سرگرمی دستهبندی کرد. به نظر میرسد، من و تو فضاهایی را پیش روی مخاطب ایرانی باز میکند که در شبکههای داخلی مسکوت گذاشته شده است.
The Effective Factors on Satellite Televisions' Spectacle and Appealing to Youth Audiences; with Special Emphasis on MANOTO Satellite Channel
In recent years, the portion of satellite televisions in youth audiences’ media consumption, have dramatically increased. This caused big challenges and concerns for policy makers, media staff and other stakeholders and led them to seek for an answer to this crucial question: why satellite TVs are this appealing to youth audiences and what factors could be effective on their attention to the Persian satellite TVs programs – especially MANOTO channel, the most popular satellite TV among Iranian youth audiences.
To answer this question,tehranian youth audiences (18-35 years old) selected by non-random purposive sampling. qualitative interview method carried out by semi-structured in-depth interviews and focus groups and analyzed by thematic analysis as a technic.
According to findings, youth audiences identified fifteen factors, appealing them to satellite TVs. The factors were categorized into four universal codes which included: representation of taboos, intimacy and youth, empowering the audiences and infotainment. It seems that MANOTO and other satellite channels gives alternative point of view to the Iranian youth audiences which is silenced in national Television channels.
خلاصه ماشینی:
(شهابي و جهانگردي، ١٣٨٦: ٢٦) و به دنبال آن بسياري از بينندگان فارسيزبان به دليل تنوع و نيز متفاوت بودن برخي از محتواي ارائه شده توسط شبکه هاي ماهوارهاي بخش زيادي از توجه خود را معطوف اين قبيل برنامه ها نمودند.
گزارش رويدادهاي نادر: براي برخي از مشارکت کنندگان در تحقيق ، من و تو براي برنامه سازي سراغ مضاميني ميرود که موضوعات جديدي را براي فکر کردن به مخاطب عرضه ميکند و اين درگيري ذهني درباره رويدادهاي نادر براي مخاطب جذابيت دارد: «جابجاييهاي بزرگ نشون ميده مثلا يه خونه رو از يه جا بر ميدارن ميبرن يه جاي ديگه ميذارن خب چقد امکان داره که يه بيننده اصن همچين چيزي رو ازش اطلاع داشته باشه من اولين بار تو اين برنامه اين شبکه ديدم» (مژده، ٣٤ ساله ، کارمند) ارائه اطلاعات سرگرمي : برخي از مصاحبه شوندگان، محتواي جدي رسانه ها را آزاردهنده مييابند، از اين که با قالب اطلاعات سرگرمي با زندگي خصوصي ستارهها، چهرههاي برجسته و سلبريتيها يا رويدادهاي روز روبه رو شوند، لذت ميبرند: «من و تو پلاس چون خيلي اطلاعات ميده مثلا فلان جا نمايشگاه شکلات بود يا در مورد خوانندهها و بازيگرا حرف ميزنه وقتي يه نفر بهم ميگه ناخودآگاه جذب ميشم ا مثلا ازدواج کرد يا بچه دار شد» (عسل ، ٢٠ ساله ، دانشجو) ٤.