چکیده:
این تحقیق با هدف مطالعه مقایسهای سواد رسانهایدر بین دانشجویان روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند و دانشگاه علمی –کاربردی فرهنگ و هنر تهران انجامشده است. روش تحقیق از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان روابط عمومی دانشگاههای آزاد اسلامی واحد دماوند و دانشگاه علمی – کاربردی فرهنگ و هنر تهران است، که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب تعداد 258 نفر انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها در این پژوهش، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. نتایج حاصل نشان داد که ازنظر ابعاد سواد رسانهای (استفادههدفمندوگزیدهتراز رسانهها، ارزشیابیپیام، ترکیبپیامهایمختلف، خلاصهسازیپیامهایمختلف) بین دانشجویان روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی دماوند و دانشجویان علمی کاربردی تفاوت معناداری وجود دارد. بهطوریکه یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که سطح سواد رسانهای در بین دانشجویان روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند بالاتر از دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر است.
The present study has been conducted aiming at comparative study of media literacy among public relations students of Islamic Azad University, Damavand Branch, and Tehran University of Applied Science and Technology, Faculty of Culture and Art. The research method was of a survey type and the study population included all public relations students of Islamic Azad University, Damavand Branch and Tehran University of Applied Sciences, Faculty of Culture and Art. 258 individuals were selected using appropriate stratified random sampling method. A researcher-made questionnaire was employed for data collection in this study. The results showed that there is a significant difference between public relations students of Islamic Azad University, Damavand Branch, and Applied Science and Technology Students in terms of media literacy dimensions (purposive use of media, message evaluation, combining different messages, summarizing different messages, computer and internet skills). The results of the research indicated that the level of media literacy among public relations students of Islamic Azad University, Damavand Branch, was higher than that of the students of Applied Science and Technology University, Faculty of Culture and Art.
خلاصه ماشینی:
در واقع اين پژوهش به دنبال پاسخ به اين سؤال اصلي است که به چه ميزان سطح سواد رسانه اي در بين دانشجويان دانشگاههاي آزاد اسلامي دماوند و علمي - کاربردي فرهنگ و هنر متفاوت است ؟ پيشينه تحقيق در اين بخش به تحقيقات انجامشده در مورد سواد رسانه اي در داخل و خارج از کشور در دهه اخير پرداخته مي شود: ميرخاني (١٣٩٢) در پاياننامه خود با عنوان سواد رسانه اي: حمايت و توانمندسازي نوجوانان (١٢ تا ١٦ سال) خانوادههاي متدين در برابر تلويزيون به اين نتايج دست يافت : «آموزش سواد رسانه اي» در کنار «نظام دهي رسانه ها» و «کنترل والدين » سه شيوه مهم مديريت تعامل مخاطب کودک و نوجوان با رسانه محسوب ميشود.
شاهين (١٣٩٠) در پاياننامه کارشناسي ارشد خود با عنوان سنجش سواد رسانه اي دانشجويان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکي تهران، به اين نتايج دست يافت : تفاوت معناداري بين استفاده هدفمند و گزيدهتر از رسانه ها در بين دو جامعه يادشده وجود ندارد.
فرضيه شماره دو عبارت بود از: اين که بين سطح سواد رسانه اي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد دماوند و دانشگاه علمي - کاربردي تهران در ارزشيابي پيام تفاوت وجود دارد.
فرضيه شماره چهار عبارت بود از: اين که بين سطح سواد رسانه اي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد دماوند و دانشگاه علمي -کاربردي تهران در خلاصه سازي پيامهاي مختلف تفاوت وجود دارد.
به منظور بررسي اين فرضيه ، يعني بررسي تفاوت سطح سواد رسانه اي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد دماوند و دانشگاه علمي – کاربردي تهران در خلاصه سازي پيامهاي مختلف ، از آزمون تي مستقل استفاده گرديد.