چکیده:
اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ در ﺻــﺪد آن اﺳــﺖ ﺗﺎ راه ﺣﻠﯽ ﻣﺘﻔﺎوت ﺑﺮای ﻓﻬﻢ ﻧﺤﻮه وﺟﻮد آﻧﭽﻪ ﻫﻢ ﻫﺴــﺖ و ﻫﻢ ﻧﯿﺴــﺖ در ﮐﺘﺎب ﭘﻨﺠﻢ ﺟﻤﻬﻮریﻓﺮاﻫﻢ ﺳــﺎزد، ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﮐﻪ ﺗﺎﮐﻨﻮن ﺑﺤﺚﻫﺎ و اﺧﺘﻼﻓﺎت ﺑﺴــﯿﺎری را ﺑﺮاﻧﮕﯿﺨﺘﻪ اﺳــﺖ. ﺑﺮاﺳــﺎس اﯾﻦ راه ﺣﻞ، ﻧﻈﺮﯾﻪ وﺟﻮد در ﺟﻤﻬﻮریﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی راﺑﻄﻪ وﺟﻮد و ﻻوﺟﻮد ﺑﺎ ﻣﻔﻬﻮم »ﺗﻔﺎوت« در آن را ﺑﻪ »ﺗﻔﺎوت« ﭘﯿﻮﻧﺪ ﺑﺰﻧﺪ. اﯾﻦ ﭘﯿﻮﻧﺪ ﺑﻪ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺷﮑﻞ ﺑﻪ ﻣﻔﻬﻮم ﺗﺼﻮﯾﺮ و راﺑﻄﻪ آن ﺑﺎ اﺻﻞ ﻣﯽاﻧﺠﺎﻣﺪ و ﻧﺤﻮه وﺟﻮد ﯾﮏ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان آﻧﭽﻪ ﻫﻢ اﺻﻞ ﻫﺴﺖ و ﻫﻢ ﻧﯿﺴﺖ، در ﺣﻞ ﻣﺴﺌﻠﻪ وﺟﻮد و ﻻوﺟﻮد ﮐﺎرﺳﺎز ﻣﯽﺷﻮد. ﺑﻪ واﺳﻄﻪ آﻧﮑﻪ ﻣﻌﺘﻘﺪﯾﻢ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﭘﻮﻻﺧﻮس ﻟﮕﺘﺎیارﺳﻄﻮ در ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺧﻮد ﺷﺒﯿﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ راﺑﻄﻪ ﺧﺎص ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﺗﻔﺎوت ﻣﯿﺎن اﺻــﻞ و ﺗﺼــﻮﯾﺮ در اﻧﺪﯾﺸــﻪ اﻓﻼﻃﻮن اﺳــﺖ، ﺿــﻤﻦ آﻧﮑﻪ ﻧﻈﺮﯾﻪ وﺟﻮد اﻓﻼﻃﻮن در ﺟﻤﻬﻮریو ﺳﻮﻓﯿ ﺴﺖرا ﭘﻮﻻﺧﻮس ا ﺳﺘﯽﻣﯽﺧﻮاﻧﯿﻢ، اﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﻪ را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان راه ﺣﻞ ﭘﯿ ﺸﻨﻬﺎدیﻣﺎن ﺑﺮای ﻓﻬﻢ وﺟﻮد در ﮐﺘﺎب ﭘﻨﺠﻢ اراﺋﻪ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ. ﺑﺪﯾﻦﮔﻮﻧﻪ آﻧﭽﻪ ﻫﻢ ﻫﺴـــﺖ و ﻫﻢ ﻧﯿﺴـــﺖ ﻗﺎﺑﻞ ﻓﻬﻢ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد ﭼﺮاﮐﻪ اﯾﻦ »ﻫﺴﺖ« ﻧﻪ ﯾﮑﺴﺎن ﺑﻠﮑﻪ ﻣﺘﻔﺎوت اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
به واسطه آنکه معتقديم نظريه پولاخوس لگتاي ارسطو در ساختار خود شبيه به اين رابطه خاص مبتني بر تفاوت ميان اصــل و تصــوير در انديشــه افلاطون اســت ، ضــمن آنکه نظريه وجود افلاطون در جمهوري و سوفيست را پولاخوس استي ميخوانيم ، اين نظريه را به عنوان راه حل پي شنهاديمان براي فهم وجود در کتاب پنجم ارائه ميکنيم .
»٨ ســاختار جديد افلاطون شــامل پنج نوع متمايز به همراه نقشــي که تفاوت در ميان آنها ايفا ميکند با اين هدف طراحي مي شود که م سئله قديمي فهم وجود را که از زمان هراکليتوس و پارمنيدس مشکل ساز بوده است حل کند.
بر اسـاس پيشـنهاد اين جستار، پيش از آنکه ارسطو با ساختار پولاخوس لگتاي خود مسئله وجود شناختيپيشينيانش را حل کند، افلاطون مســئله را با نظريه پولاخوس اســتي حل کرده بود؛نظريه اي که بر مبناي مفهوم تفاوت اســتوار اســت : چيزهايي که يک چيز (الف ) هســتند به گونه هاي مختلف الف ه ستند.
بنابراين ، در نظريه افلاطون همه چيزهايي که يک چيز هســتند اين گونه هســتند(نه اينکه اينگونهناميده ميشوند چنانکه در ارسطو)، الف ) نه به طور يکسان بلکه به شکل هاي متفاوت و ب) با ارجاع به (پروس ) مثال آن چيز.
بنابراين ، وقتي افلاطون ميگويد متعَّلق معرفت چيزي اســت که به طور محض هســت ٤ اما متعَّلق پندار که هم هســت و هم ني ست ،به هيچ وجه اين گونه ني ست ،٥ آنچه مد نظر ا ست تفاوت شان در نحوه وجود شان ا ست .