چکیده:
ﻃﺒﯿﻌﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ رﻧﮓ و ﺑﻮی ﮐﺎﻧﺘﯽ ﻓﻀﺎی ﺗﻔﮑﺮ ﻓﯿﺸﺘﻪ، ﻣﺤﻘﻖ را ﺑﻪ ردﯾﺎﺑﯽ ﻣﺒﺎﺣﺚ ﮐﺎﻧﺖ در ﻓﻠﺴﻔﮥ ﻓﯿﺸﺘﻪ، ﮐﻪ ﺧﻮد آن را داﻧﺶﺷﻨﺎﺳﯽﻣﯽﻧﺎﻣﺪ، ﺳﻮق دﻫﺪ. ﺑﻪ ادﻋﺎی ﻣﺎ، ﺑﺎ ﻧﻈﺮ ﺑﻪ ﻓﻠﺴﻔﮥ ﻋﻤﻠﯽ ﮐﺎﻧﺖ و ﮐﺎوﯾﺪن ﻧﻘﺪ دوم، و ﻧﻪ ﻧﻘﺪ اول، ﻣﯽﺗﻮان دﯾﻦ رﯾﺸﻪای ﻓﯿﺸﺘﻪ را ﺑﻪ ﮐﺎﻧﺖ ﯾﺎﻓﺖ؛ اﯾﻦ اﯾﺪة ﮐﺎﻧﺘﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﺎ ﻧﻄﻔﮥ ﺑﺴﻂ داﻧﺶﺷﻨﺎﺳـﯽ ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﻣﯽآﯾﺪ، آﻣﻮزة ﺑﺮﺗﺮی ﻋﻘﻞ ﻋﻤﻠﯽ ﺑﺮ ﻋﻘﻞ ﻧﻈﺮی اﺳﺖ. ﻓﯿﺸﺘﻪ اﯾﻦ آﻣﻮزه را ﺧﺼﻮﺻـﺎ در ﻣـﻮرد ﻣﻔﻬـﻮم آزادی ﺑﺴﻂ ﻣﯽدﻫﺪ و ﻣﺪﻋﯽ ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﻔﻬﻮم ﻧﻘﻄﮥ آﻏﺎز ﻫﺮ ﻋﻠﻢ ﻣﺘﺎﻓﯿﺰﯾﮏ ﻣﻨﺴﺠﻢ و ﻗﺎﺑﻞ ﭘﺬﯾﺮش اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ، ﭘﺲ از ﺑﺮرﺳﯽ اوﺿﺎع و اﺣﻮال ﻓﻀﺎی ﻓﮑﺮی اواﺧﺮ ﺳﺪة ﻫﺠﺪﻫﻢ آﻟﻤﺎن، ﻣﺮاد ﮐﺎﻧـﺖ را از اﯾـﺪ ة ﺑﺮﺗـ ﺮی ﻋﻘﻞ ﻋﻤﻠﯽ ﺑﻪ ﻋﻘﻞ ﻧﻈﺮی از ﻧﻘﺪ دوماﺳﺘﺨﺮاج ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ؛ و ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ ﺟﺎﯾﮕﺎه آزادی را در داﻧﺶﺷﻨﺎﺳﯽ ﻣﯽﺟﻮﯾﯿﻢ.
خلاصه ماشینی:
آزادي و عقلِ عملي در دانش شناسيِفيشته در پرتوِفلسفۀ استعلاييِ کانت سيد علي يزداني احمد علي اکبر مسگري تاريخ دريافت : ٩٤/١٢/١٤ تاريخ پذيرش: ٩٥/٢/١٥ چکيده طبيعي است که رنگ و بويِ کانتيِ فضايِتفکرِفيشته ، محقق را به رديابيِ مباحث ِکانت در فلسفۀ فيشته ، که خود آن را دانش شناسي مينامد، سوق دهد.
به ادعايِما، با نظر به فلسفۀ عمليِ کانت و کاويدنِ نقدِ دوم، و نه نقدِاول، ميتوان دِين ريشه ايِفيشته را به کانت يافت ؛ اين ايدة کانتي که به نظر ما نطفۀ بسط دانش شناسـي به حساب ميآيد، آموزة برتريِ عقلِ عملي بر عقل نظري است .
٢٣٧ سيد علي يزداني، احمد علي اکبر مسگري اين پروژة نقدِ عقل صرفاً ايده نيست ، بلکه پنج سال پيش در کتابِ نقدِ عقلِ ناب به انجام رسيده، اگر چه هنوز ناشناخته مانده است .
در حقيقت اگر آزاديِ اراده از قبل مفروض گرفته ميشد، اين قضيه ، قضيه اي تحليلي ميبود، ولي برايِ آن که اختيار به عنوانِ يک مفهومِ ايجابي مفروض گرفته شود، ٢٤٢ شناخت 242 Freedom and Practical Reason in Kant's.
منظورِ فيشته دقيقاً اين است که من ٢٥٠ شناخت 250 Freedom and Practical Reason in Kant's.
بنابراين ، در اين فعلِ انديشيدن، من خودش را در تماميتِ ماهيتش اظهار Knowledge 255 آزادي و عقلِ عملي در دانش شناسيِ فيشته در.
Fichte; the Self and the Calling of Philosophy,1762- 1799, Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
The Fate of Reason: German Philosophy Between Kant and Fichte,Cambridge, Mass: Harvard University Press, 1987.