چکیده:
هدف: این به پژوهش به بررسی نقش کتابداران شاغل در کتابخانه های مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی تیپ1 کشوردرهمکاری با اساتیددرارتباط باسرقت ادبی پرداخته است. روش شناسی: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و نوع مطالعه کاربردی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد انجمن کتابداران آمریکا بود. جامعه آماری شامل کارکنان کتابدار کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی تیپ 1 کشور (110 نفر) میباشند، روش نمونه گیری سرشماری بود. روایی پرسشنامهها از روش محتوایی و صوری و پایایی آن با استفاده از آزمون آزمون-آزمون مجدد با ضریب همبستگی 78/ 0 تایید گردید و روش گردآوری دادهها به شیوه ارسال الکترونیک و پستی بود. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار اس. پی. اس. اس در دوسطح آمار توصیفی (درصد و میانگین) و استنباطی (کای اسکوئر) صورت گرفت. یافتهها: نشان داد که اکثریت کتابداران با اساتید همکاریهای لازم را در جهت پیشگیری از سرقت ادبی نداشته و کلاسها و کارگاههای آموزشی و سواد اطلاعاتی را برگزار نکردهاند. همچنین بین سوالات پرسیده شده از کتابدار با جنسیت و سابقه کاری و سطح تحصیلات آنها رابطه وجود دارد. بحث و نتیجه گیری: دراین پژوهش مشخص گردید که کتابداران در حیطه آموزش و سواد اطلاعاتی فعالیت کمی داشتهاند. بنابراین باید کارگاههای آموزشی لازم برای آگاهی کتابداران با وظایف خود درجهت همکاری بیشتر با اساتید، برگزار گردد، تا آنها بتوانند نقش موثری در پیشگیری از سرقت ادبی داشته و مانعی برای خسران جامعه علمی گردند
purpose: This study examines the role of librarians working in central libraries of medical universities type 1 in cooperation with a teacher is paid in connection with plagiarism.
Methodology: This method is analytical survey study and this study is applied. The questionnaire was standardized America Library Association. The population consisted of employees ofMedical Universities librarians type 1 are (110) people، sampling was a census. The sampling method was a census. Validity and content validity and reliability of the method using test-retest correlation coefficient of 78/0 was confirmed by the data collection practices and postal mail was sent. SPSS software to analyze the data descriptive statistics (mean،...) and inferential statistics (chi-square Chi-square) were performed.
Findings: Showed that the majority of librarians with teachers in order to prevent plagiarism is not necessary cooperation and information literacy classes and workshops have been held. It also asked the librarian between gender and work experience and education level they are related.
Conclusion: This study showed that librarians have little activity in the area of education and literacy. The workshops should be held to the librarian with their duties in the new era، so they can play an effective role in the prevention of plagiarism and keeps the scientific community for their loss.
خلاصه ماشینی:
ارزیابی نقش کتابداران در همکاری با اساتید برای پیشگیری از سرقت ادبی هدف: این به پژوهش به بررسی نقش کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی تیپ 1 کشوردرهمکاری با اساتید در ارتباط باسرقت ادبی پرداخته است.
بنابراین باید کارگاههای آموزشی لازم برای آگاهی کتابداران با وظایف خود در جهت همکاری بیشتر با اساتید، برگزار گردد، تا آنها بتوانند نقش مؤثری در پیشگیری از سرقت ادبی داشته و مانعی برای خسران جامعه علمی گردند.
purpose: This study examines the role of librarians working in central libraries of medical universities type 1 in cooperation with teacher is paid in connection with plagiarism.
در ادامه یافتههای پژوهش در زمینه نقش همکاری کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی تیپ 1 کشور با اساتید در ارتباط با سرقت ادبی به تکفیک اهداف تعیین شده در پژوهش آورده شده است.
1. تعیین توزیع فراوانی کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی تیپ 1 کشور در خصوص همکاری با اساتید مقابله با سرقت ادبی جدول2.
3. تعیین روشهای آموزشی مقابله با سرقت ادبی مورد استفاده توسط کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی تیپ 1 کشور در سال 1390.
در این بررسی بیشترین فراوانی مربوطه به کتابدارانی (63 نفر، 2/68 درصد) است که هرگز همکاری با اساتید در جهت جلوگیری از سرقت ادبی نداشتهاند.
یافتههای پژوهش نشان داد که بیش از نیمی از کتابداران هیچ گونه همکاری با اساتید در خصوص تهیه بروشور آموزشی در خصوص پیشگیری از سرقت ادبی نداشتند.