چکیده:
مدخل «خانواده» در دایرة المعارف قرآن لایدن، واژه خانواده در قرآن را بررسی و نگاه
قرآن به خانواده و نیز جایگاه مرد، زن و فرزندان در خانواده را بیان می کند. مولف این
مقاله، آونر گیلادی، به اجمال و ناقص به موارد یاد شده پرداخته و مفاهیم
شبهه برانگیزی از جمله برتری مرد بر زن، اختیار مرد در تنبیه بدنی زن، مستقل نبودن زن
در امور مالی خود و طلاق را مطرح کرده است.
در مقاله حاضر، ضمن بیان اشارات ناقص نویسنده مدخل، با تحلیل موارد مذکور و
مراجعه به تفاسیر، شبهات مطرح شده در این مدخل مورد بررسی قرار گرفت و نگرش
صحیح اسلام به این امر نشان داده شد و مشخص شد این مفاهیم به دلیل انتخاب و
گزینش بخش هایی از قرآن توسط نویسنده، به شکل صحیح و کاملی ارائه نشده است، لذا
برداشت درستی از اینمدخل به دست نمی آید.
‚Family‛ entry in Leiden’s Encyclopedia of the Qur’ān examines the word family in the Qur’ān and explains the Qur’ān’s view on the family and the status of man، woman، and children in family. The author of this entry، Avner Giladi، has briefly and incompletely addressed the above-mentioned issues and brought up some doubtful concepts including men’s having a rank above women، husband’s being allowed to punish his wife physically، a wife’s not being independence in her financial affairs، and divorce. In the present article، while touching upon the incomplete references made by the author of the entry، the misconceptions brought up in this entry are examined with an analysis of the above instances and reference to the interpretations. Furthermore، the Islam’s true attitude toward these issues is shown and it is clarified that these concepts have not been fully and correctly presented due to the author’s partial selection of the Qur’ān، and therefore a correct impression of this entry is not gained.
خلاصه ماشینی:
مؤلف این مقاله، آونر گیلادی، به اجمال و ناقص به موارد یاد شده پرداخته و مفاهیم شبههبرانگیزی از جمله برتری مرد بر زن، اختیار مرد در تنبیه بدنی زن، مستقل نبودن زن در امور مالی خود و طلاق را مطرح کرده است.
در مقاله حاضر، ضمن بیان اشارات ناقص نویسندۀ مدخل، با تحلیل موارد مذکور و مراجعه به تفاسیر، شبهات مطرح شده در این مدخل مورد بررسی قرار گرفت و نگرش صحیح اسلام به این امر نشان داده شد و مشخص شد این مفاهیم به دلیل انتخاب و گزینش بخشهایی از قرآن توسط نویسنده، به شکل صحیح و کاملی ارائه نشده است، لذا برداشت درستی از این مدخل به دست نمیآید .
در ادامه گرچه گیلادی با تکیه بر بعضی آیات القا میکند که اسلام برخلاف بیان شعار برابری میان انسانها، درعمل این عدالت را بین زن و مرد برقرار نکرده است، ولی در انتهای مدخل نتوانسته است آیات حاکی از نگرش والای اسلام به خانواده را، با وجود اشارات ناقص در گفتار خود، عرضه نکند و این از دیگر نقاط مثبت این مدخل است.
توجه به زن و خانواده در قرآن را میتوان به چند دسته تقسیم کرد: 1_ خلقت و آفرینش انسان، جدای از جنس او؛ 2_ آیات مربوط به جایگاه انسان در خانواده؛ 3_ تقوا، عامل برتری انسانها نسبت به یکدیگر؛ 4_ اسوههای قرآنی از زنان و مردان؛ 5_ جفت بودن مرد و زن برای یکدیگر در راه رسیدن به کمال متقابل.
در اینجا بعضی از آنها یاد میشود: 4-1-بررسی قیمومیت مرد بر زن مدخل خانواده با تکیه بر آیه228بقره به برتری مردان بر زنان اشاره میکند و با استناد به آیه (وللرجال علیهن درجة.